Monty Python‘s Spamalot

Eric Idle, John Du Prez

DIVADLO J. K. TYLA

Režie: Roman Meluzín

(Inscenace hostitelského divadla) Pět let po premiéře na Broadwayi uvedlo plzeňské divadlo v české premiéře slavný muzikál, který v New Yorku získal neuvěřitelných 14 nominací a 3 ocenění Tony Awards včetně Tony za nejlepší muzikál sezóny. Muzikál je autorským zpracováním filmu Monty Python a Svatý Grál, ale jde nejen o parodii na legendu o králi Artušovi, rytířích z Kamelotu, Svatém grálu, ale i  o zesměšnění muzikálového žánru jako takového.

Délka představení: 02:30


Režie: Roman Meluzín

Choreografie: Pavel Strouhal

Dirigenti: Pavel Kantořík, Jiří Petrdlík

Scéna: Daniel Dvořák

Kostýmy: Ivana Brádková

Dramaturgie: Jiří Untermüller

Sbormistr: Kateřina Studentová

Asistent režie a pohybová spolupráce: Jan Kaleja

Asistent choreografie: Petra Tolašová

Osoby a obsazení:

Král Artuš - Jiří Untermüller

Sir Robin, 1. strážce, Bratr Maynard - Radek Štědronský Shejbal

Sir Lancelot, Francouzský posměváček, Rytíř Ni, Kouzelník Tim - Jan Kříž

Patsy, 2. Strážce - Jan Kaštovský

Sir Galahad (Dennis), Otec prince Herberta - Roman Říčař

Sir Bedevere, Matka Dennise Galahada, Concord - Bronislav Kotiš

Jezerní dáma - Dasha

Historik, Ještě žijící Fred, Francouzský strážný, Potulný zpěvák, Princ Herbert - Zbigniev Kalina

Jezerní dívky (Company) - Soňa Borková, Lucie Zvoníková, Veronika Veselá, Kateřina Šildová, Jarmila Dycková/Martina Drbušková, Michaela Musilová/Martina Diblíková

Rytíři (Company) - Petr Dudás, Jan Kaleja, Martin Šefl, Petr Novotný, Martin Šinták/Milan Maláč, Pavel Tručka/Richard Ševčík

Sbor muzikálu a operety DJKT

Orchestr muzikálu a operety DJKT


Premiéra proběhla 6. března 2010

Délka představení: 2 h. 40 min. s přestávkou


Monty Python’s Spamalot – První celovečerní film slavné anglické skupiny komiků z roku 1975 Monty Python and the Holy Grail popisuje cestu krále Artuše a jeho rytířů za Svatým Grálem. Vyprávění proslulého příběhu doplňuje notná dávka černého humoru, který členové legendární skupiny podávají s půvabem, lehkostí, hravostí, smyslem pro morbiditu a absurditu. Koncepce muzikálu je v podstatě shodná, došlo jen k úpravě několika scén a připsání pár postav. Za ohromujícího ohlasu jej v roce 2005 uvedli premiérově na Broadwayi. Newyorská produkce režírovaná Mikem Nicholsem získala neuvěřitelných 14 nominací a 3 ocenění Tony Awards včetně Tony za nejlepší muzikál sezony 2004/05.


Korunou představení jsou výborné herecké výkony dobře vybraných sólistů. Jako král Artuš vystoupil Jiří Untermüller, jenž zdařile unikl lákavé možnosti přehrávání a výborně vybalancoval veškeré nuance své role. Pražská zpěvačka Dasha v hlavní ženské postavě Jezerní dámy je sexy, její hlas zní krásně plně i v exponovaných pasážích, brilantně střídá polohu éterické pohádkové bytosti a uražené broadwayské divy. Skutečná hvězda představení. (…) Monty Pythonův Spamalot je muzikálem nenapodobitelným a pobaví i ty, kteří tvorbu britské humoristické formace vůbec neznají a crazy komedie nemají v lásce. Je to dílo, které by se v Praze zcela jistě stalo šlágrem sezony.

Vítězslav Sladký, Plzeňský deník


Orchestr musí brilantně zahrát pořádnou porci muziky a ještě přitom odlišit příslušné styly – a to také s úspěchem pod taktovkou dirigenta Pavla Kantoříka předvedl. Výtvarný rámec pro svéráznou poetiku Monty Python stvořili umělci, kteří jsou podepsáni pod mnoha závažnými projekty – scénograf Daniel Dvořák a autorka kostýmů Ivana Brádková. Málokdo by asi chtěl absolvovat maraton zkoušek, kterým museli projít herci i tanečníci ze Spamalotu. Nad sebou měli náročné požadavky režiséra Romana Meluzína i choreografa Pavla Strouhala. Při premiéře však výkony všech působily snadným a bezstarostným dojmem, jak mají – jako by žádné dřiny nebylo.

Petr Dvořák, Plzeňský deník 

 

Roman Meluzín ( ⃰  1956) – Od roku 2000 stojí v čele souboru muzikálu a operety DJKT. Jako šéf usiluje o uvádění novinek v žánru a rozšiřování povědomí o klasickém i současném světovém repertoáru. Pod jeho vedením soubor uvedl několik světových premiér (Holka nebo kluk, Kristián II., Mechanický pomeranč, Ferdinand, Kniha džungle) a u nás dosud neuvedená díla (Piráti z Penzance, Carousel, Vévodkyně z Chicaga). Výčet jeho režií obsahuje operetu, muzikál i činohru. Mimo DJKT se uplatňuje i jako operní, televizní a filmový režisér. Jeho poslední plzeňské režie (Chicago, Carousel, Vévodkyně z Chicaga) naplňují požadavek zřetelného artikulování tématu v rámci velké formy muzikálové či operetní show.


Divadlo J. K. Tyla – Divadlo tvoří čtyři umělecké soubory, které v průběhu sezony nabízejí divákovi více než čtyři desítky divadelních titulů všech žánrů. Tituly tvořící páteř repertoáru světových divadelních scén jsou střídány původními novinkami a českými premiérami her zahraničních autorů. Divadlo J. K. Tyla každou sezonu pokračuje také v uvádění operních, symfonických, operetních i muzikálových koncertů a dále rozvíjí tradici nedělních koncertních matiné. Divadlo široce přesahuje svůj lokální a regionální význam, neboť je nejen pořadatelem Mezinárodního festivalu DIVADLO, ale také členem a sídlem Asociace profesionálních divadel České republiky. V čele divadla stojí od roku 1995 Jan Burian, který zastává rovněž post ředitele festivalu DIVADLO.