M. H. L.

Sláva Daubnerová

P.A.T. platforma pre súčasné divadlo

Sláva Daubnerová

Režie: Sláva Daubnerová
Dramaturgie a zvukový design: Pavel Graus
Videoart: Lukáš Kodoň
Pohybová spolupráce: Emil Píš
Odborná spolupráce: Nadezda Lindovská

Hlasy do představení namluvili Emil Píš, PhDr. Oleg Dlouhý, prof. Vladimír Štefko, Miroslav Dacho
Koprodukce se Štúdiem 12, Bratislava

Materiál pro inscenaci poskytli: Archiv Divadelního ústavu v Bratislavě, soukromný archiv rodiny Husáků, soukromný archiv rodiny Ing. Imricha Karvaša, Archiv STV, Archiv SFÚ, Archiv SRO, Archiv Národního divadla v Praze, Archiv bezpečnostních složek v Praze, Ústav pro studium totalitních režimů v Praze, Archiv Kanceláře prezidenta ČR, Slovenský národní archiv, Archiv Ústavu paměti národa, Archiv Sboru vězeňské a justiční stráže v Leopoldově, Ústav literatury a umění SNK v  Martině, Archiv divadla Nová scéna

M. H. L. - Dokumentární monodrama inspirované životem a dílem první profesionální divadelní režisérky Magdy Husákové Lokvencové (1916-1966). Autorka, režisérka a herečka Sláva Daubnerová tlumočí komplikovaný osud československé intelektuálky a umělkyně, který výrazně poznamenala doba a sňatek s Gustávem Husákem. Autorka se soustředí na téma osobních ambicí v konfliktu s okolím, vykresluje historickou postavu v řadě jejích faset - jako režisérku, manželku, milující ženu, ženu s jasnou představou o politice i morálce, nezlomného člověka odolávajícího tlaku režimu. „Minimálnymi prostriedkami, vyváženou súhrou slov, pohybu, zvukových a vizuálnych materiálov nás performerka ponára do intímnej tragédie neukojenej túžby po láske a  krachu umeleckých ambícií pod vplyvom nepriaznivých okolností. Na druhej strane nám sprostredkúva pocit intímneho víťazstva ducha a jeho nepokoriteľnej snahy zachovať si bohatosť života a slobodu napriek tlaku osudu či pustému životu v osamelosti.", napsala Maja Hriešik. Sláva Daubnerová získala za tuto inscenaci ocenění Objev sezony 2009 a výroční cenu Literárního fondu v oblasti divadla a dramatické tvorby.

Len zriedkakedy sa stáva, že autor textu je dobrým režisérom, tobôž hercom. Daubnerovej sa to však v inscenácii M. H. L. darí vynikajúco. Ťažko dokonca hovoriť o tom, v ktorej polohe je Daubnerová najsilnejším hýbateľnom inscenácie. Či ako autorka scenára, režisérka, alebo ako herečka. (...) Všetky zložky inscenácie, réžiou počínajúc a  pohybom končiac, sú v maximálne vyrovnanej rovine. Samozrejme, autorka Daubnerová musela mať už pri zbieraní materiálov víziu, ako jednotlivé fragmenty pospájať tak, aby vyhovovali Daubnerovej – režisérke i  Daubnerovej – herečke. Ako tvorkyňa spolu so spolupracovníkmi veľmi dobre využila prepojenie medzi dokumentárnym divadlom a divadlom s  katarzným účinkom, medzi divadlom odstupu a divadlom priamo útočiacim na emócie, medzi divadlom osobným a divadlom so všeobecnou výpovednou hodnotou. Vo výsledku sa divákovi ukazuje inscenácia plnokrvná, emocionálna, didaktická, klasická a moderná zároveň. (...)

M. H. L. je inscenácia, ktorá sa nedá vnímať jako jednoznačne dokumentárna. Áno, jej inšpiráciou sa stala výnimočná žena slovenských divadelných dejín a jej jadrom boli reálne dokumenty mapujúce jej život, no tvorcovia im dokázali pridať nový rozmer. Vytvorili pútavú a mimoriadne estetickú inscenáciu.
Soňa Smolková, Kød – konkrétne o divadle

Sláva Daubnerová (*1980) - Nezávislá herečka a režisérka. Absolventka Katedry kulturologie na Filozofické fakultě Univerzity Komenského v Bratislavě. V roce 2006 založila profesionální nezávislé divadlo P. A. T. - platformu pro současné divadlo, tanec a nová média. Pod touto značkou tvoří monodramatické kompozice na rozhraní divadla a performance a projekty v kooperaci s  hostujícími herci, tanečníky, choreografy, hudebníky a vizuálními umělci. V roce 2006 uvedla svůj první sólový projekt podle deníků Louise Borgouise Cely, v roce 2007 podle Müllerova textu Hamletmachine stejnojmennou prostorovou multimediální instalaci a o rok později připravila scénický koncept Polylogue podle románu Jona Fosseho Melancholie. Posledním projektem je dokumentární monodrama M. H. L.