RUNNERS Žijeme v době, ve které musí být všechno hned hotové, rychle prožité, okamžitě zhodnocené. Snažíme se všechno stihnout a to, co jsme nestihli, dohonit. Nestačí být dobří, zítra musíme být lepší. Chceme jít s dobou, ale ta nás už dávno předběhla. Nemůžeme se zastavit, nemůžeme spát, nemůžeme si sednout a vypít si v klidu šálek kávy a přečíst si od začátku do konce alespoň jeden článek. Musíme běžet, protože nemáme čas. Nemáme čas, protože ten pořád běží. A získat ho je běh na dlouhou trať. Běh, při kterém se vyplavují do těla endorfiny, takže tenhle styl života milujeme. Natolik, že i když pandemie dokázala čas zpomalit, běžců přibývá.
V mezinárodně obsazené inscenaci se na scéně setkávají americká akrobatka Mandi Orozco, která působila několik let v Cirque du Soleil, americký akrobat a dlouholetý člen Cirku La Putyka Ethan Law, vítěz České taneční platformy 2019 Viktor Černický, Tina Afyian Breiová, která spolupracovala se světoznámými režiséry (Roberto Olivan, Thomas Ryckewaert), a objev současné české taneční scény Sabina Bočková, nedávno nominovaná do úzkého výběru prestižního festivalu Aerowaves. Inscenaci režíruje Vít Neznal, od roku 2020 kmenový režisér Cirku La Putyka, který se podílel na většině aktivit souboru v době koronavirové krize. Celé představení se odehrává na unikátním obřím běžeckém pásu, který byl speciálně pro tuto inscenaci zhotoven ve Velké Británii a je jediným svého druhu v kontinentální Evropě.
Běžci jsou zábavná i silně asociativní cirkusová esej o euforii z pohybu, touze po vítězství a relativitě času. Vždyť člověk, který ze všech sil běží na pohyblivém pásu, paradoxně stojí na místě.
– MARIE RESLOVÁ, Hospodářské noviny
Vedle samotného běhu zaujme i několik hříček, které pás nabízí. Překvapí otáčející se koule v protipohybu, kousky na bicyklu i závěrečné dechberoucí sólo Ethana Lawa s obručí. Kvůli srozumitelnému tématu a celkově pozitivní atmosféře nesoucí se zaplněným šapitó je Runners představením vzbuzujícím sympatie.
– TOMÁŠ ŠŤÁSTKA, MF Dnes
VÍT NEZNAL (1988) se zabývá tvorbou na pomezí nového cirkusu a pohybového divadla. Vychází přitom z přesvědčení, že divadlo nabízí zcela nenahraditelnou zkušenost, která se spíš než racionálním poznáním vyznačuje silným emocionálním prožitkem. Tvůrčí tým se proto soustřeďuje na bezprostřednost divadelní události, na jedinečnost a neopakovatelnost každého uvedení. Výpověď představení pak jde trochu jinou cestou, než je obvyklé – vychází mj. z emocionálního zapojení každého z diváků a klade důraz na metafory, které si diváci jednoduše vztáhnou ke svým vlastním životním příběhům.
CIRK LA PUTYKA je soubor, který se profesionálně věnuje žánru nový cirkus. Snaží se překračovat hranice mezi akrobacií, moderním tancem, loutkovým divadlem, koncertem a sportem. Vytváří vlastní specifickou poetiku a svůj pohled na žánr. Pro Cirk La Putyka je důležitá nejen profesionalita v jednotlivých divadelních a cirkusových číslech, ale i téma, příběh a sdělení. První inscenace (La Putyka) byla poprvé uvedena v roce 2009 a od té doby soubor každý rok uvádí minimálně jednu premiéru a zúčastňuje se divadelních i (novo)cirkusových festivalů a dalších akcí v České republice i jinde ve světě, například v Šanghaji, Austrálii, Brazílii nebo Francii. La Putyka spolupracuje se známými soubory a umělci, jako jsou například Maksim Komaro, Tilde Björfors, Daniel Gulko, Jiří Havelka, Bonaventura Gacon, The Race Horse Company, lektoři Cirque du Soleil nebo francouzské Národní cirkusové školy. Milníkem v historii souboru je otevření multižánrového kulturního prostoru Jatka78 v areálu Pražské tržnice v Holešovicích. V období koronakrize se Cirk La Putyka velice aktivně podílel na tom, aby živá kultura stále pulzovala, nabídl řadu překvapivých oživení veřejného prostoru (včetně výloh v ulicích). Titul divadlo roku v Cenách divadelní kritiky za rok 2020 mu po právu náleží.