SYLVA Činohra Divadla F. X. Šaldy se dlouhodobě stará o zpřístupňování klasické literatury a současně hledá náměty spojené s významnými osobnostmi kraje. Tuto dramaturgickou linii ideálně naplňuje právě Vesnický román (1867) Karoliny Světlé, jedné z největších českých spisovatelek. Romantický příběh hluboké lásky statečné Sylvy a ušlechtilého Antoše, svázaného v nešťastném pragmatickém manželství, se odehrává na jižním úbočí Ještědu. Krajina se v románu stává takřka jednající postavou a propojuje citové bouře lidí, srostlých s drsnými horami. Vesnický román se na divadelní scénu dostává poprvé, a to v inscenaci jednoho z nejvýraznějších českých režisérů Martina Františáka, uměleckého šéfa Švandova divadla.
Svět Vesnického románu v Liberci ožil ve výtvarné vizi Evy Jiřikovské. Vytvořila variabilní dřevěnou scénu, která dovoluje paralelní vhled do různých prostředí (interiér hospody, domu, exteriér), a herecký ansámbl vybavila folklorně stylizovanými kostýmy přírodních barev. Na sukních žen se nápaditě opakuje vzor větvoví stromu – symbol napojení venkovské společnosti na přírodu. Ostatně, přírodní cykly, odrážející se i v koloběhu lidského života, se do inscenačního tvaru otiskují ve formě lidových obřadů – ať už jde o zásadní moment stínání kohouta, vánoční betlém, nebo vynášení smrtky v době končící epidemie neštovic. […] Liberecký soubor projevil pod režijním vedením Martina Františáka překvapivý herecký potenciál.
– JANA SOPROVÁ, Divadelní noviny
MARTIN FRANTIŠÁK (1974) Přední český režisér, dramatik a básník, od sezony 2019/2020 umělecký šéf Švandova divadla na Smíchově. Na Divadelní fakultě brněnské JAMU studoval dramatickou výchovu a následně činoherní režii, především tam však potkal řadu osobností klíčových pro jeho další tvorbu: Alexeje Pernicu, Arnošta Goldflama, Zoju Mikotovou, Pavla Švandu a další. Jako dramatik debutoval hrou Doma, napsanou pro Divadelní soubor Jana Honsy v Karolince. Hru pak uvedlo pražské Národní divadlo, stejně jako jeho druhou hru Karla. Jeho hra Nevěsta se dočkala uvedení na Světovém festivalu amatérského divadla v norském městě Tromsø. V soutěži o nejlepší českou hru pořádané Českým rozhlasem k 80. výročí zahájení pravidelného vysílání zvítězil dramatem Průtrž. Je rovněž zkušeným autorem mnoha dramatizací a divadelních adaptací – z těch posledních lze jmenovat adaptaci Mahenova Jánošíka a Homérovy Odyssey pro Národní divadlo Brno nebo Tolstého Anny Kareniny pro Klicperovo divadlo Hradec Králové. V letech 2005–2007 byl uměleckým šéfem a šéfrežisérem divadla Polárka, které se za jeho působení stalo jedním z předních českých scén (nejen) pro děti a mládež a vysloužilo si dokonce nominaci na titul „divadlo roku“. V letech 2007–2013 působil jako umělecký šéf ostravského Divadla Petra Bezruče, jehož dramaturgie v té době platila za jednu z nejprogresivnějších v Česku. Za velice úspěšné je považováno jeho umělecké šéfování činohře Národního divadla Brno v letech 2013–2018, během nichž dovedl brněnskou činohru a její soubor k řadě pozoruhodných uměleckých výkonů a následně divadelních ocenění (za režii, herecké výkony, scénickou hudbu aj.). Jako režisér má dnes na svém kontě na šest desítek divadelních inscenací v profesionálních divadlech po celé České republice: spolupracoval s Divadlem na Vinohradech, Divadlem v Dlouhé, Klicperovým divadlem Hradec Králové, Jihočeským divadlem České Budějovice, Městským divadlem Zlín nebo Slováckým divadlem Uherské Hradiště. Za inscenaci Brémská svoboda v Městském divadle Kladno obdržel Cenu Josefa Balvína.
ČINOHRA DIVADLA F. X. ŠALDY působí v Liberci teprve od r. 1945. Do té doby se zde hrálo divadlo převážně v německém jazyce a česká představení zajišťovaly pouze hostující společnosti. Na pozici režisérů a dramaturgů tu v minulosti působily osobnosti jako Josef Balvín, Oldřich Daněk, Zdeněk Digrin, Ivan Glanc, Zdeněk Hořínek, Vlasta Gallerová, Miloš Horanský a řada dalších. Roku 2010 tu vzniklo z iniciativy mladých herců kolem Tomáše Dianišky Divadlo F. X. Kalby, dnes aktivní v pražském Divadle pod Palmovkou. Inscenace Sylva vznikla za doby úspěšného uměleckého vedení Šimona Dominika (2016–2020), v současné době soubor vede režisérka Kateřina Dušková.