Green Day's American Idiot

Green Day, Billie Joe Armstrong, Michael Mayer

DIVADLO J. K. TYLA

Steve Josephson

GREEN DAY'S AMERICAN IDIOT Muzikál podle stejnojmenného alba americké punkrockové kapely Green Day. Trojice mladých mužů se pokouší uniknout z nezáživného stereotypu předměstského života, každý se však vydává jinou cestou – kam až je na začátku jednadvacátého století dovedou? Diváci se mohou těšit na populární hity American Idiot, 21 Guns, Know Your Enemy a řadu dalších v podání mladých členů souboru muzikálu DJKT a režii uznávaného amerického režiséra Steva Josephsona. Vzhledem k popularitě originálních písní je muzikál uváděn v původním anglickém znění s českými titulky.

S dramaturgem Pavlem Bárem jsme se už mnoho let zpátky bavili o spoustě titulů, které nás něčím přitahují. A volba padla i na tento muzikál. Myslím si, že být takto odvážní k Malé scéně DJKT patří. Řekli jsme si: Pojďme se pustit do projektu, který bude strašně moc řvát. Ta hudba bude tak silná, že možná divákům budeme rozdávat chrániče sluchu, ale věřím, že stejně jako v Londýně to i u nás bude velký emotivní zážitek… Soubor plzeňského muzikálu je podle mě česká špička. Neplánuji žádné hosty, troufnu si tvrdit, že máme skvělé interprety i na tuto hudbu… Mnohá témata, která v American Idiot jsou, rezonují s aktuální situací. Divadlo bylo vždycky burcujícím prvkem a mělo by to být i nyní…
– LUMÍR OLŠOVSKÝ, šéf muzikálového souboru DJKT Plzeň

A je to vážně energická jízda na punkové vlně. Opřená o zkušenosti režiséra Steve Josephsona (RENT), o kolektivní souhru i skvělé individuální podání – počínaje Pavlem Klimendou, jehož Johnny padá na dno a nakonec povstává z bažiny (drogové pasti). Muzikál je obdařen vynikajícími choreografiemi i výtvarným vtipem.
– MICHAL NOVÁK, i-divadlo.cz

STEVE JOSEPHSON Divadelní producent, režisér, choreograf, herec, učitel a herecký kouč s více než třicetiletou praxí zahrnující spolupráci s renomovanými umělci při vytváření inovativních divadelních projektů. Vystudoval herectví a tanec na University of Southern California v americkém Los Angeles, brzy se však začal věnovat režii a choreografii. Založil několik organizací zabývajících se performativním uměním a tvorbou a uváděním široké palety divadelních představení v USA i Evropě. Od roku 2012 žije převážně v Praze, kde na sebe upozornil především oceňovanými inscenacemi muzikálů Sweeney Todd a Rent v Divadle na Prádle, Into the Woods v Divadle Kolowrat nebo Ray Bradbury´s 2116 v Divadle Semafor.

DJKT MUZIKÁL je dnes po souboru opereta/muzikál Národního divadla moravskoslezského v Ostravě nejdéle fungujícím ansámblem v České republice, který se kontinuálně věnuje zábavněhudebním divadelním produkcím. Prehistorie dnešního muzikálového souboru DJKT sahá až k prvním operetním inscenacím samostatného českého divadla v Plzni v 2. polovině 19. století, kdy právě opereta byla spolu s hrami se zpěvy dominantním reprezentantem zábavněhudebního divadla. Její představení provozoval operní, resp. zpěvoherní soubor, disponující orchestrem i sborem. Samostatný operetní soubor vznikl v roce 1954 díky úsilí šéfrežiséra Rudolfa Lampy a mimořádně talentovaného a pracovitého dirigenta J. O. Karla, který se stal také prvním šéfem souboru. První muzikál se na repertoár plzeňského divadla dostal ovšem už v roce 1950 – byl jím slavný Divotvorný hrnec v české úpravě Jiřího Voskovce a Jana Wericha. V následujících letech však muzikály jako výtvor americké provenience nebyly na našich jevištích vítanými hosty, a tak si na další tituly museli diváci počkat až na začátek 60. let. Muzikály si u diváků získávaly stále větší oblibu, a tak se v průběhu uplynulého více než půlstoletí v Plzni dočkaly uvedení slavné tituly jako My Fair Lady, Šumař na střeše, Muž jménem La Mancha, Hello, Dolly!, Kabaret a další. Vedení divadla a šéfové souboru také podporovali původní českou muzikálovou tvorbu – z posledních desetiletí zmiňme například muzikály Kristián 2, Mechanický pomeranč, Kniha džungle, Viktorka Plzeň aneb jinak to nevidím, Liduschka (Baarová). Muzikálové inscenace v repertoáru postupně převládly nad operetami a zejména po roce 2000 se soubor na muzikál specializoval stále více. Od sezóny 2013/2014 byly operetní inscenace již natrvalo přiděleny do gesce operního souboru, disponujícího vlastním orchestrem a pěveckým sborem, a původní operetní ansámbl se tak nově stal „pouze“ souborem muzikálu DJKT.