Jarzynova novinka (premiérovaná v březnu 2019) vychází z hiphopové básnické skladby, jejíž autorkou je slavná prozaička a dramatička Dorota Masłowska. V mimořádně dynamické, svižné a vtipné inscenaci s výrazným hudebním a videoartovým plánem se setkáváme s několika současnými Varšavany a jejich
neurózami, touhami, nejistotami a depresemi – a významnou postavou je i samotná Varšava, utopená ve smogu, drogách a chlastu. Na inscenaci se vedle souboru TR podíleli varšavští hiphopeři a výtvarníci, ale také desítky obyvatel města.
JINÍ LIDÉ Jarzynova novinka (premiérovaná v březnu 2019) vychází z mimořádné hiphopové básnické skladby, jejíž autorkou je slavná prozaička a dramatička Dorota Masłowska. Ve výjimečně dynamické, svižné a vtipné inscenaci s výrazným hudebním a videoartovým plánem se setkáváme s několika současnými Varšavany a jejich neurózami, touhami, nejistotami a depresemi – a významnou postavou je i samotná Varšava, utopená ve smogu, drogách a chlastu. Problematická metropole přitahuje v této městské antibaladě kariéristy i ztroskotance, umělce i zaměstnance korporátu, studenty a emigranty, kteří sem putují za příslibem štěstí a zdánlivého úspěchu. Jiní lidé jsou pokusem o portrét Polska tři desetiletí po transformaci. Příběhem o společnosti rozežírané předsudky a nenávistí, společnosti, v níž se trhají lidská pouta a v níž se národní identita zakládá na nevraživosti k jiným: k Ukrajincům, Vietnamcům, gayům… Na inscenaci se vedle souboru TR podíleli varšavští hiphopeři a výtvarníci, ale také desítky obyvatel města.
Jarzyna se svým týmem stvořil mimořádnou inscenaci.
– Tomasz Domagała, DomagałaSięKultury
Masłowska a Jarzyna ukazují současnost v křivém zrcadle, hovoří o tom, co nás rozděluje.
– Mariola Szczyrba, NaszeMiasto.pl
GRZEGORZ JARZYNA (1968) patří k nejvýznamnějším polským režisérům. Je absolventem Filozofické fakulty Jagellonské univerzity v Krakově, režii vystudoval na Státní akademii Ludwika Solského tamtéž. Roku 1998 se stal uměleckým šéfem TR Varšava (dřívější Teatr Rozmaitości) a mezi lety 2006 a 2013 byl i jeho ředitelem. Inscenuje odvážné reinterpretace klasických polských her (Tropické šílenství podle Witkacyho, Magnetismus srdce podle Aleksandra Fredra), adaptace velkých evropských románů (Mannova Doktora Faustuse, Dostojevského Idiota), současnou dramatiku (Psychózu 4.48 Sarah Kaneové) i opery (například v Lyonské opeře či v Bavorské státní opeře). Jeho inscenace byly zvány na četná festivalová či pohostinská představení po Evropě i po světě: do Avignonu, Edinburku, Moskvy, Petrohradu, Jeruzaléma, Berlína, Mnichova, Vídně, Stockholmu, Paříže, Londýna, Dublinu, Toronta, New Yorku, Los Angeles či Hongkongu. Režíroval v řadě evropských významných divadel, mj. amsterdamském Toneelgroepu či berlínské Schaubühne. Je nositelem řady ocenění, roku 2007 získal Nestroyovu cenu za svou Médeiu v Burgtheatru a dvakrát obdržel Cenu Konrada Swinarského za nejlepší režii (1999 a 2009).
TR WARSZAWA Tato scéna patří již více než desetiletí k nejznámějším polským divadlům, je to moderní divadlo otevřené novým myšlenkám a kultivaci nejlepší divadelní tradice. Vysokou pozici divadla na nejrůznějších žebříčcích mladých evropských divadel stvrzují četné ceny, které soubor na národních i mezinárodních festivalech obdržel. Pracují tu významní režiséři: Grzegorz Jarzyna (od roku 1998 umělecký šéf a mezi lety 2006 a 2013 také ředitel), Krystian Lupa, Krzysztof Warlikowski, René Pollesch i zástupci mladších generací, například Michał Borczuch. Při hledání nového jazyka divadelního výrazu divadlo sahá po nových, současných dramatických textech, ale také reinterpretuje klasiky.