Inscenace je určena dětem ve věku od 2 let, probíhá téměř beze slov a je hrána pro velmi malý počet diváků sedících na dosah scény. Na speciálně upraveném jevišti se odvíjí příběh pejska, který se pro nalezení své psí kamarádky rozhodne překonat strach z neznáma a vrhne se po hlavě vstříc velkému vlakovému dobrodružství. Cestou za svou láskou navíc získá spoustu nových psích kamarádů, kteří mu při jeho pátrání pomáhají. Inscenace získala na letošním festivalu Mateřinka čtyři ceny.
ŠŠŠŠ. ŠŠŠŠ. HŮŮŮ. HAF! Studiovou inscenaci připravil tým režisérky Michaely Homolové (autor Vít Peřina, výtvarník Robert Smolík a hudebník Filip Homola), který je podepsán také pod úspěšným titulem pro nejmenší děti O beránkovi, který spadl z nebe, uvedeným před časem také v programu našeho festivalu. I tentokráte je inscenace určena dětem ve věku od 2 let, probíhá téměř beze slov a je hrána pro velmi malý počet diváků sedících na dosah scény. Na speciálně upraveném jevišti se odvíjí příběh pejska, který se pro nalezení své psí kamarádky rozhodne překonat strach z neznáma a vrhne se po hlavě vstříc velkému vlakovému dobrodružství. Cestou za svou láskou navíc získá spoustu nových psích kamarádů, kteří mu při jeho pátrání pomáhají... Inscenace letos získala čtyři ceny festivalu Mateřinka (festival profesionálních loutkových divadel, zaměřený výhradně na tvorbu pro předškolní diváky): za režii, za dramaturgický koncept, za výpravu a za herectví.
Čtveřice herců skládá a rozebírá koleje přímo před diváky a stejně tak si předává i dýmající lokomotivu s pejskem kroužící kolem jeviště. Je to krásné, hravé, vtipné a poetické. (...) Nenápadná živá hudba dokonale dotváří atmosféru. Krásné loutky kombinující dřevo s chlupatou srstí jsou voděné shora kovovým rámem po způsobu marionet a příchod každého dalšího pejska vyvolá zvědavost, jak bude vypadat ten příští. (...)
Po Beránkovi získalo Naivní divadlo v téhle psí historce další zdařilý titul pro nejmenší diváky. A nejen pro ně. Ostatně, kdo z nás dospělých si rád nehraje s mašinkami a nemá rád pejsky?
- Radmila Hrdinová, Divadelní noviny
MICHAELA HOMOLOVÁ (1972) Režisérka a herečka. Studia režie a dramaturgie na KALD DAMU v Praze absolvovala roku 1995 inscenací Cesta kolem světa za osmdesát dní v českobudějovickém Malém divadle. Od roku 1996 spolupracovala s prešovským Babadlem a roku 1999 nastoupila do herecko – režijního angažmá v NDL. Mezi její počáteční liberecké režie patří Křesadlo, Taškařice či … a jiný Bedřich. Od roku 2005 pravidelně spolupracuje s autorem (a dramaturgem) Vítem Peřinou a jejich inscenace pro děti a mládež získaly řadu festivalových ocenění (například Písmenková polívka, Hrnečku, vař!, Pečení holubi aneb Přísloví, Budulínek, O beránkovi, který spadl z nebe a další). Její inscenace O beránkovi, který spadl z nebe, byla za rok 2014 nominována na prestižní Cenu divadelní kritiky v kategorii Inscenace roku.
NAIVNÍ DIVADLO LIBEREC bylo založeno v roce 1949 jako jedno z prvních profesionálních loutkových divadel v bývalém Československu. Jeho historie je spjata například se jmény režiséra a herce Jana Schmida (který tu roku 1963 zakládá Studio Ypsilon, působící od sedmdesátých let v Praze), režisérky Markéty Schartové či dramatičky Ivy Peřinové. Od počátku devadesátých let je ředitelem Naivního divadla Liberec Stanislav Doubrava. Divadlo nemá svého stálého režiséra, ale spolupracuje s hostujícími profesionály z jiných loutkových a činoherních divadel. K nejoceňovanějším inscenacím v historii NDL patří Krásný nadhasič aneb Požár Národního divadla (2005) v režii Tomáše Dvořáka. Autorka textu, Iva Peřinová, byla za svou hru mj. nominována na výroční Cenu Alfréda Radoka, inscenaci natočila Česká televize a NDL ji dokonce opakovaně uvedlo i na jevišti historické budovy Národního divadla. O pět let později se stejný tvůrčí tým úspěšně utkal s loutkovou interpretací slavného baletu P. I. Čajkovského – Labutí jezírko (2009). Dlouhodobě úspěšná je rovněž spolupráce režisérky Michaely Homolové a autora a dramaturga Víta Peřiny při tvorbě pro nejmenší diváky. Jejich inscenace Budulínek (2012) byla – vedle řady dalších ocenění – vyhlášena nejlepší českou loutkovou inscenací roku. Podobně velký ohlas si vysloužil i další počin tohoto týmu O beránkovi, který spadl z nebe (2014). K dalším úspěchům souboru patří nepochybně „magické“ inscenace Čechy leží u moře (2016) a Jsou místa, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých (2017). Zmiňovaná jevištní díla měla úspěch nejen na festivalu DIVADLO, ale byla – v čele s jazykově univerzálně srozumitelným Beránkem – pozvána na řadu prestižních zahraničních divadelních festivalů. Na nich je Naivní divadlo pravidelným hostem, neboť podniká četné cesty nejen do většiny evropských zemí, ale představilo se také v Číně, Hong-Kongu, na Tchaj-wanu, v USA, v Kanadě, Mexiku, Indii, Izraeli, Koreji či v Pákistánu.