MISS AMERIKA

Spitfire Company & Mckenzie Tomski

SPITFIRE COMPANY

Miřenka Čechová, Martin Tvrdý

KONCEPT A REŽIE: Miřenka Čechová, Martin Tvrdý
HUDBA: Martin Tvrdý
TEXT: Miřenka Čechová aka Mckenzie Tomski
FOTOGRAFIE: Vojtěch Brtnický
ANIMACE: Martin Tvrdý
KOMIKS: Chin Yew
DRAMATURGIE PŘEDSTAVENÍ: Petr Boháč
DRAMATURGIE TEXTOVÉ PŘEDLOHY: Barbora Baronová
REŽIJNÍ SPOLUPRÁCE: Jacquelyn de Villiers
SVĚTLA: Karlos Šimek
VÝROBA KOSTÝMŮ WONDER WOMAN: Eva Judová
PROJEKTOVÝ MANAŽER: Barbora Repická, Ludmila Vacková
ZAHRANIČNÍ BOOKING: Tereza Havlíčková
PRODUKCE: Petra Hanzlíková

KOPRODUCENT: Palác Akropolis / Akropolis Palace
PARTNEŘI: Dans Brabant [NL], Moving Station, Divadlo Drak
INSCENACI PODPOŘILI: Hlavní město Praha, MKČR. Činnost Spitfire Company je podpořena v roce 2018-2020 víceletým grantem hl. města Prahy ve výši 1 400 000 Kč.
Děkujeme fotografce Janě Hunterové za poskytnutí záběrů z New Yorského metra.

OBSAZENÍ: Miřenka Čechová aka Mckenzie Tomski

Premiéra 7. května 2018 v Paláci Akropolis v Praze

MISS AMERIKA Příběh ženy, která se zamilovala do města, v němž je cizincem. Mckenzie Tomski je newyorský misfit, je to nenápadný i přiznaný zírač. Mckenzie je královna virtuální osamělosti. Je to bytost tekuté identity, která s ironickým, temným, nekompromisním humorem nabourává americká klišé. Mckenzie je z rodu vyděděnců, ztracenců, těch, kdo stojí ve stínu, v šedé zóně a sní svůj americký sen o tom, že „to jednou dokážou“.

Multimediální projekt Miřenky Čechové a Martina Tvrdého předvádí syrový obraz života na Manhattanu skrze koláž hudby, textu, rapu, slamu, stand upu, performance, fotografií Vojtěcha Brtnického a komiksu malajského kreslíře Chin Yewa. Symbióza všech složek přináší autentický příběh ženy, která se zamilovala do města, v němž je cizincem. Projekt vychází z knižní předlohy Miřenky Čechové Miss AmeriKa, vydané v
červenci 2018 v nakladatelství wo-men.

Energie, která vyzařuje z Miřenky Čechové v jejím poslední projektu Miss Amerika, je ohromující. Hodinová produkce je dokonalým příkladem perfektně postaveného multimediálního tvaru, který propojuje mluvené slovo, zpěv, pohyb a výtvarno.

Čechová napsala velmi poetický, citový i jemně ironický text mezi prózou a básní, jsou v něm pochmurné tóny, ale i radost a humor, nadsázka. To vše je docela překvapivé, protože tento druh vyjádření od ní neznáme. Zajímavě členěný a rytmizovaný text navíc výtečně souzní s hudbou, kterou pro ni napsal Martin Tvrdý (Bonus). Ta čte newyorské prostředí s originální stylovou pestrostí, jsou v ní ozvuky beatu, ale také třeba punku. A plejáda zvuků velkoměsta, které skvěle chytají atmosféru.
– Jana Machalická, Lidové noviny

Ač je Miss Amerika sondou do života umělců, cizinců v New Yorku, má co říct i těm, kteří tam nikdy nebyli a nebudou. Hektická doba, požadavky na výkonnost, honba za úspěchem, přetvářka, odcizení a samota patří k univerzálním tématům, která se nás bytostně týkají, ať se nacházíme v podstatě kdekoli. Miřenka Čechová bravurně osedlala žánr, který je spíše doménou mužů, a opět překvapila.
– Daniela Machová, Taneční aktuality

MIŘENKA ČECHOVÁ (1982) Česká performerka, choreografka, režisérka a vědkyně. Získala Ph.D. v oblasti režie fyzického divadla na Hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze. Vybudovala si mezinárodní renomé díky svým sólovým dílům, na kterých se podílela i scenáristicky a režijně. Miřenka Čechová obdržela Fulbrightovo stipendium ke studiu a výzkumu v USA. Jako režisérka a choreografka, vytvořila vice než 25 produkcí: Opera and the French Revolution (2016, režie) pro Operu Lafayette, Lisner Auditorium ve Washington DC a Rose Hall v Lincoln Center, New York, Lessons of Touch (2015, koncept, režie), Sniper's Lake (2015, režie, choreografie, v koprodukci s norským Baerum Kulturhus), FAiTH (2014, koncept, režie, choreografie a tanec) na rezidenci v Atlas performing Arts Center ve Washington DC, Krevety a la Indigo (2013, režie), S/He is Nancy Joe (2012, koncept, choreografie a tanec) a další. Mezi nejnovější projekty patří choreografie Viva la Mama! pro Národní divadlo v Praze a spolurežie Fragmentů milostných obrazů a Doby z druhé ruky Světlany Alexejevič pro Spitfire Company.

MARTIN TVRDÝ (1979) Známý ze svých sólových projektů jako rapper Bonus, ale také jako producent minimalistické elektroniky. Za svou tvorbu získal několik ocenění, včetně ceny Apollo nebo Anděl. V posledních letech se věnuje hlavně scénické hudbě a sound designu pro film, divadlo nebo třeba virtuální realitu. Kromě Spitfire Company spolupracuje mj. s Národním divadlem, Českým rozhlasem, divadlem Vosto5 a mnoha dalšími. Společně s Mary C založil edukativní platformu Kreaton, vedl řadu hudebních workshopů a je např. autorem konceptu Hrací stůl, který zpřístupňuje tvorbu elektronické hudby dětem i laikům. V současné době se podílí na chodu platformy _ZVUK_, která podporuje vzdělávání, tvůrčí dialog a realizaci projektů v oblasti elektronické hudby a zvukového umění. Ve svém druhém životě působí jako grafický designer v kolektivu Carton Clan.

SPITFIRE COMPANY je umělecká skupina zahrnující fyzické, experimentální a taneční divadlo. Mezi charakteristické znaky tvorby patří kladení důrazu na fyzické jednání na jevišti, experimentování s novými divadelními prostředky, existenciální rovina postav, snaha o propojování různých žánrů a hledání nových vizuálních podnětů.