REŽIE: Kornél Mundruczó
SCÉNA: Márton Ágh
KOSTÝMY: Márton Ágh, Melinda Domán
SVĚTLA: András Éltető
HUDBA: Asher Goldschmidt
DRAMATURGIE: Soma Boronkay
ASISTENT REŽIE: Anna Fehér
PRODUKCE: Zsófia Csató
PRODUCENT: Dóra Büki
OBSAZENÍ:
LÖRINC RUSZÓOVÁ Lili Monori
MIHÁLY SUDÁR Roland Rába
VERONIKA FENYVESI Annamária Láng
SZILVESZTER RUSZÓ Zsombor Jéger
JÓNÁS HARCOS Dáriusz Kozma
KOPRODUKCE:
Wiener Festwochen, Vídeň / Vienna, Rakousko / Austria; Theater Oberhausen, Německo / Germany; La Rose des Vents, Lille, Francie / France; Maillon, Théâtre de Strasbourg / Scene européenne, Francie / France; Dům moderních umění Trafó / Trafó House of Contemporary Arts, Budapešť / Budapest, Maďarsko / Hungary; HAU Hebbel am Ufer, Berlin, Německo / Germany; HELLERAU – Evropské umělecké cetrum / European Center for the Arts, Drážďany, Německo / Dresden, Germany; Wiesbaden Biennale, Německo / Germany
ZA PODPORY:
KUBIK Coworking, Kryolan City, Open Casting, PP Business Centre -Budapest, VisionTeam
Premiéra 27. dubna 2016
ZDÁNÍ ŽIVOTA Provokující pohled na svět maďarského režiséra Kornéla Mundruczóa je divákovi našeho festivalu známý (Led, Netopýr, Hanebnost). Jako neúnavný moralizátor odhaluje nespravedlnosti a nepravosti světa za použití vysoce uměleckých i „nízce“ sentimentálních prostředků. V Imitation of Life pátrá po otázkách identity na pozadí sílícího extremismu v Evropě. Exekutor přichází, aby osamělou ženu vystěhoval z jejího budapešťského bytu, ale nečekaný obrat událostí mu zabrání, aby provedl svůj úmysl. Vyprávění je poznámkou pod čarou z okraje společnosti, kde je nespravedlnost nepsaným zákonem. Inscenace balancuje mezi filmem a divadlem i mezi sociálním hyperrealismem a mystikou. Přestavba scény, která ostře rozlamuje inscenaci na dvě části, je obrazem dnešní vykořeněnosti, a představuje ten nejspektakulárnější moment, který lze snad v divadle vůbec spatřit.
Kornél Mundruczó, uznávaný maďarský divadelní a filmový režisér, nás překvapil svou inscenací nazvanou Imitation of life. Namísto obvyklého násilí a jevištních provokací předkládá tiché a intimní pohledy do osudů jednotlivců.
– Süddeutsche Zeitung, Německo
Tvář jako bitevní pole, pronajatý byt jako mikroskop, jeviště jako lupa – divadelní umění Kornéla Mundruczóa odráží vztahy v societě v malém měřítku a s použitím ostrých linií. Imitation of life se tak stává poetickou i politickou událostí v jednom.
– Frankfurter Allgemeine Zeitung, Německo
Vynikající scéna Mártona Ágha působí přesvědčivě ve všech částech hry. Její otáčení, způsobující chaos a nepořádek, je obraznou metaforou této neklidné a chaotické doby, v níž se mnohé naše životy převrací vzhůru nohama, zatímco pevných záchytných bodů se nedostává.
– european-cultural-news.com
Kornél Mundruczó a jeho úžasný soubor pěti herců rozehrává kafkovské situace ve zpustlé staré budově, kde se scéna částečně promítá a částečně funguje realisticky. (…) Diváci je po tomto hlubokém a hutném večeru zoufalství, násilí a diskriminace, jež se odehrávají na okraji evropské společnosti, odměňují hlasitým potleskem.
– Hamburger Abendblatt, Německo
Je to zdrženlivá, ale drsná studie vzniku brutality.
– Menu faktura, Litva
CENY:
Nejlepší scéna: Márton Ágh – Cena maďarských kritiků 2016. Nejlepší hra a dramaturgie: Kata Wéber a Soma Boronkay – 17. Národní divadelní festival 2017, Pécs / Pětikostelí, Nejlepší scéna: Márton Ágh - 17. Národní divadelní festival 2017, Pécs / Pětikostelí, Cena diváků – Festival Baltský dům 2017, Petrohrad.
KORNÉL MUNDRUCZÓ (1975) Filmový a divadelní režisér, scenárista a herec. Vystudoval budapešťskou Filmovou a divadelní akademii a dnes je uznávaným evropským filmovým režisérem, jehož filmy mívají premiéry na nejprestižnějších festivalech po celém světě. Po jednom krátkém filmu (AFTA, 2001) režíroval šest celovečerních (Šťastné dny, 2002; Johanna, 2005; Delta, 2008; Projekt Frankenstein, 2010; Bílý Bůh, 2014; Měsíc Jupitera, 2017) a získal řadu filmových ocenění. Od roku 2003 pracuje také jako divadelní režisér, například s divadlem Krétakör, Maďarským národním divadlem, hamburským Thalia Theater či Schauspiel Hannover. Jeho budapešťská dramatizace Sorokinova Ledu hostovala na festivalu Divadlo v roce 2011, dále zde byla uvedena jeho inscenace Netopýr, kterou nastudoval pohostinsky v TR Varšava, a maďarská verze Coetzeeova románu Hanebnost. Svým znepokojivým pohledem na svět zachycuje zásadní, bytostná témata, k čemuž používá vysoce uměleckých prostředků, sentimentu, žánrových klišé i „pokleslých prostředků“. To vše spojuje do unikátního, neuchopitelného a leckdy i iritujícího celku.
DIVADLO PROTON V roce 2009 založili filmový a divadelní režisér Kornél Mundruczó a divadelní producentka Dóra Büki Divadlo Proton, virtuální uměleckou společnost, organizovanou kolem režisérových nezávislých inscenací. Kromě snahy zachovat maximální uměleckou svobodu je cílem zajistit profesionální strukturu pro jejich nezávisle vznikající divadelní hry a projekty. Jejich inscenace jsou většinou realizovány jako mezinárodní koprodukce a k častým koproducentům patří Wiener Festwochen, HAU Hebbel am Ufer v Berlíně, KunstenFestivalDesArts v Brusselu, Dům současného umění Trafó v Budapešti a HELLERAU v Drážďanech. Divadlo má momentálně na repertoáru sedm inscenací. Vedle režií svého uměleckého šéfa –inscenací Led (2006), Projekt Frankenstein (2007), Je těžké být Bohem (2010), Hanebnost (2012), Demence (2013), Winterreise (2015) a Imitation of Life (2016) – se snaží poskytovat prostor i realizacím členů souboru: nejnovějšími inscenacemi jsou Poslední v režii Rolanda Báby (2014), 1 Link Gergely Bánkiho (2015) a Nalezení Quincyho (režie János Szemenyei, 2017). Inscenace Divadla Proton se zúčastnily více než devadesáti festivalů, od Avignonského festivalu přes festival v Adelaide, Singapurský mezinárodní festival, Festival Bo:m v Soulu, až po Züricher Theaterspektakel.