RACEK

Anton Pavlovič Čechov

LOTYŠSKÉ NÁRODNÍ DIVADLO

Elmars Senkovs

REŽIE: Elmars Senkovs
PŘEKLAD: Ieva Struka
VÝPRAVA: Edgars Klavinš
HUDBA: Martinš Zarinš
SVĚTLA: Oskars Paulinš
PRODUKCE: Ilona Matvejeva

OBSAZENÍ:
IRINA TREPLEVOVÁ, ROZENÁ ARKADINA, HEREČKA Maija Doveika
KONSTANTIN TREPLEV, MLADÝ MUŽ, JEJÍ SYN Igors Šelegovskis
PJOTR SORIN, JEJÍ BRATR Edmunds Freibergs
NINA ZAREČNÁ, MLADÁ DÍVKA, DCERA BOHATÉHO STATKÁŘE Agnese Cirule
ILJA ŠAMRAJEV, PORUČÍK VE VÝSLUŽBĚ, SPRÁVCE SORINOVA PANSTVÍ Juris Lisners
PAVLÍNA, JEHO ŽENA Dace Bonate
MÁŠA, JEHO DCERA Liene Sebre
BORIS TRIGORIN, SPISOVATEL Girts Liuziniks
JEVGENIJ DORN, DOKTOR Ivars Puga
SEMJON MEDVEDĚNKO, UČITEL Arturs Kruzkops
JAKOV Normunds Zalamans

Premiéra 5. ledna 2017

Upozornění: v představení se kouří

RACEK Inscenace jednoho z nejpozoruhodnějších současných lotyšských režisérů, který boří stereotypy tradičního výkladu klasického textu. Odmlky, výkřiky, výstřely, originální hudební doprovod, ale zároveň pocit, že svět se ve svém zásadním rozměru od Čechovových časů nezměnil. „Jemnost, s níž se režisérovi podařilo interpretovat hru za použití současných symbolů, je obdivuhodná,“ napsala lotyšská kritička Ieva Rodinová. V lotyšských divadelních cenách – Spelmanu Nakts – získala inscenace čtyři nominace (včetně kategorie nejlepší inscenace ), představitelka Niny získala cenu pro nejlepší mladou umělkyni.

Tvůrčí tým Čechova zmodernizoval velice nápaditě. (…) Kulisy a kostýmy pomáhají sfouknout prach a zdůrazňují, že jde o příběh o našich duších bez ohledu na to, co mají postavy na sobě.
– Undine Adamaite, Diena

Svět a postavy, které Elmars Senkovs stvořil, jsou tak bohaté, že si říkáte: po čtvrtém dějství musí přijít ještě nějaké další.
– Ieva Rodina, la.lv

ELMARS SENKOVS (1984) Jeden z nejvýznamnějších a nejoceňovanějších současných lotyšských režisérů, mnohokrát obdržel různé ceny a nominace včetně Režiséra roku (2014) a Grand Prix v rámci Spelmanu Nakts (2014 a 2015). Jeho rukopis je založený na boření stereotypů, využívá jak postupů psychologického realismu, tak postdramatického divadla. Vystudoval divadelní režii na Lotyšské kulturní akademii a vedle toho i pedagogiku, spolupracoval s řadou lotyšských divadel v Rize i v regionech, momentálně je angažován jako kmenový režisér v Lotyšském národním divadle.

LOTYŠSKÉ NÁRODNÍ DIVADLO V únoru 2019 oslaví divadlo sto let od svého založení. Sídlí v budově, kde byla vyhlášena nezávislost Lotyšska, a spojuje v sobě tradici a inovaci, národní hodnoty s mezinárodními, klasické umění se současným. Je významným uměleckým a kulturním centrem, které si klade za cíl přinášet společnosti témata a nové směry současného divadla. Klade si za cíl rozvíjet divadlo coby mezidisciplinární médium a umožňovat koprodukce různých kulturních institucí.