Smutek

Anne-Cécile Vandalem

DAS FRÄULEIN (KOMPANIE)

Anne-Cécile Vandalem

Koncept, text, režie: Anne-Cécile Vandalem
Hudba: Vincent Cahay, Pierre Kissling
Scéna: Ruimtevaarders
Zvuk: Jean-Pierre Urbano
Světelný design: Enrico Bagnoli
Kostýmy: Laurence Hermant
Video: Arié van Egmond, Fédérico D’Ambrosio
Kamera: Fédérico d’Ambrosio / Lou Vernin
Technická režie: Damien Arrii
Asistentka režie: Sarah Seignobosc
Rekvizity: Fabienne Müller
Make-up: Sophie Carlier
Asistent dramaturgie: Sébastien Monfè
Vlásenky: Gaétan d'Agostino
Soprán, hlasový trénink ISFV: Françoise Vanhecke
Technik světel: Kevin Sage
Technik zvuku: Antoine Bourgain
Technik videa: Tonin Bruneton
Asistentka producenta: Marie Charrieau
Výkonný producent: Audrey Brooking

Obsazení:
Vincent Cahay, Anne-Pascale Clairembourg, Epona Guillaume, Séléné Guillaume, Pierre Kissling, Vincent Lécuyer, Didier de Neck, Catherine Mestoussis, Jean-Benoit Ugeux, Anne-Cécile Vandalem, Françoise Vanhecke

Premiéra: 10. dubna 2016

Produkce: Das Fräulein (Kompanie)
Prospero koprodukce: Théâtre National de Bretagne / Théâtre de Liège, Schaubühne am Lehniner Platz / Göteborgs Stadsteatern / Théâtre National de Croatie, World Theatre Festival Zagreb / Festival d’Athènes et d’Epidaure / Emilia Romagna Teatro Fondazione.
Za podpory: la Fédération Wallonie-Bruxelles / Service Théâtre, Wallonie-Bruxelles International
S pomocí: l’ESACT, l’Ecole Supérieure d’Acteurs / LA HALTE, Liège / Le Boson, Bruxelles vd

Smutek Černá komedie, která slavila velký úspěch v Avignonu (její autorku, režisérku a herečku Anne-Cécile Vandalem tu tisk nazval „objevem festivalu“) či letos v dubnu na festivalu F.I.N.D. v berlínské Schaubühne. Ostrov jménem Smutek na severozápadě Dánska býval poklidná zemědělská oblast, kde se obyvatelé živili chovem dobytka. Před pár lety ale místní jatka zkrachovala a dnes už tu zbylo jen posledních osm obyvatel. Tedy pardon, sedm, protože onoho brzkého pochmurného rána, kdy příběh začíná, najdou uprostřed vsi na stožáru s dánskou vlajkou oběšenou starou paní Heigerovou. Na ostrov proto zamíří její dcera Martha, která stojí v čele krajně pravicové populistické strany, založené kdysi Marthiným otcem Kärem. Martha hodlá vyhrát volby, které zemi čekají ani ne za měsíc a ve kterých má podle průzkumů vítězství téměř jisté, a nehodlá proto připustit jakýkoliv skandál. Kromě toho má za lubem ještě něco, a není sama… Zvolna se tak rozjíždí kolotoč událostí, které nenechají na ostrově ani v životech zúčastněných kámen na kameni.

Ve hře, kterou napsala Anne-Cécile Vandalem, má ostrov Smutek jen osm obyvatel, jde ale o území, na kterém v dnešní Evropě žijeme všichni.
Fabienne Darge, Le Monde

Anne-Cécile Vandalem nás znovu zavádí do světa, v němž se černý humor mísí s tajemnem, v němž se nadpřirozené zdá všední a v němž zdánlivý realismus nikdy nezastírá, že vše, co vidíme, je iluze.
Le Soir, Jean Marie Wynants

Zničené rodiny, společnost v ohrožení, úspěšní intrikáni. Trpký pohled na náš svět, vnímaný s (občas) humornou ironií a (vždy) s překvapující krásou.
Christian Jade, RTBF.be

Anne-Cécile Vandalem (1979) začala svou kariéru jako herečka pod vedením režisérů, jako byli Charlie Degotte a Dominique Roodthooft, a v divadelní skupině Transquinquennal. Hrála i v řadě filmů, například v režii Anne Leclercq, Frédérika Forestiera, Xaviera Serrona, Frédérika Fonteyna, Dominiqua Standaerta či Karine Devillers. Roku 2003 se rozhodla začít s vlastní divadelní tvorbou a společně s Jeanem-Benoîtem Ugeuxem (který ve Smutku představuje Sorena) vytvořila inscenace Zaï Zaï Zaï Zaï a Gretel. Roku 2008 založila vlastní divadelní společnost, Das Fräulein (Kompanie). V její tvorbě z let 2008 až 2013 hraje velkou roli způsob bydlení. Podle jejích slov jde o svého druhu vězení, v němž a kvůli němuž se všechno děje. Vychází z ultra-realistického světa a jako model si bere takzvanou domácí tragédii, a to v inscenaci (Self) Service individuální, v HABIT(U)ATION rodinnou a v After the Walls (UTOPIA) kolektivní. Na základě dosud vznikajícího klíčového projektu Looking for DYSTOPIA se dostává k dalšímu cyklu děl, který tvoří inscenace Still too sad to tell you, TRISTESSES a WHAT CAN I DO FOR YOU?

Das Fräulein (Kompanie) je divadelní společnost založená roku 2008 jako platforma pro tvorbu Anne-Cécile Vandalem. Aktuálně ji subvencuje Federace Valonsko – Brusel.