Režie: Kornél MUNDRUCZÓ
Dramaturg: Viktória PETRÁNYI
Scéna, kostýmy: Márton ÁGH
Hudba: János SZEMENYEI
Asistent režie: Zsófia CSATÓ
Producent, vedoucí výroby: Dóra BÜKI
Hrají: Annamária LÁNG, Lili MONORI, Diána Magdolna KISS, Gergely BÁNKI, Zsombor JÉGER, Roland RÁBA, János SZEMENYEI, B. Miklós SZÉKELY, Sándor ZSÓTÉR
Premiéra 17. května 2012 na festivalu Wiener Festwochen ve Vídni
Délka představení: 2 hodiny
Hanebnost – J. M. Coetzee ve svém románu vykresluje věrný obraz doby, v níž žijeme, přestože hlavní postavou příběhu je David Lurie, profesor romantické literatury z Kapského města, a děj se odehrává ve vzdálené Jihoafrické republice po pádu apartheidu. Román boří bariéry zavedených pořádků místní společnosti a formuluje velké evropské otázky. Příběh ukazuje obavy a problémy lidí na kontinentu, který prochází zásadní přeměnou. V postavě Davida Lurieho poznáváme afrického bělocha, privilegovaného snobského intelektuála, který v novém společenském řádu ztrácí moc a veškeré záchytné body. Davidův pád je také koncem světa, který umožňoval bílým kolonizátorům nezabývat se ani po několika staletích vlastní minulostí a důsledky vlastních činů. Zároveň varuje před budoucím zhroucením evropského světa, v němž jsme všichni byli vychováni a který tak dobře známe. Na dveře zaklepe cizinec a David Lurie nemá jinou možnost než ho vpustit dovnitř. Ale když dveře otevře, zjeví se před ním nová podoba světa, na kterou nemá žádnou odpověď. Se vzestupem lidových mas a utlačovaných vrstev přichází David o všechno. Nečekaně však právě ztrátou toho nejcennějšího nachází dar svobody.
Ocenění
Kornél Mundruczó za nejlepší režii a Márton Ágh za nejlepší scénu na 13. maďarském národním divadelním festivalu v Pécsi.
Kornél Mundruczó vždy pracuje se silnými efekty. Občas režíruje scény, které jsou pro diváka těžko stravitelné. Krutost světa nám servíruje až pod nos.
Gábor Bóta, Népszava
Mundruczó rád vytváří na jevišti hutné, koncentrované obrazy s množstvím rekvizit. Tím je jeho režie úchvatná.
Berliner Zeitung
Představení plné brechtovských zcizovacích efektů (písní, oslovování publika atd.), brilantních asociací a gagů se v podstatě věrně drží své románové předlohy. (…) Mundruczóva inscenace pracuje s obrovskými emočními amplitudami. Je naprosto brutální a zároveň hrubě obyčejná, přitom smyslná, vtipná, absurdní, groteskní a poetická. V publiku zanechává otázky. Není to hra, po níž divák odchází z divadla s nějakým ponaučením. V představení, které se stroze drží lidské existence, nejsou žádná vysvětlení, jen situace a pasti. Výkon divadla Proton je živý ve všech svých drobných detailech, zejména v kontextu maďarského divadla, kde se mohou objevovat nacionalistické sklony k sentimentalitě, hlouposti, kompromisům a duchovní pohodlnosti; toto představení vyniká nad ostatní svou odvahou a neobyčejností. Všechny epizody „Hanebnosti“ Kornéla Mundruczó jsou dobře promyšlené a propracované. Každý prvek představení obsahuje výrazný rytmus, například „širokoúhlá“ scéna Mártona Ágha, hudební koláž skvěle zazpívané árie „Nessun dorma“ Jánose Szemenyeiho, dramaturgie Viktórie Petrányiové a týmová práce herců – to vše je poctivá, kvalitní práce.
Krisztina Horeczky, HVG
Kornél Mundruczó (1975) - Filmový a divadelní režisér, scenárista a herec. Vystudoval budapešťskou Filmovou a divadelní akademii a dnes je uznávaným evropským filmovým režisérem, jehož filmy mívají premiéry na nejprestižnějších festivalech po celém světě. Po jednom krátkém filmu (AFTA, 2001) režíroval pět celovečerních (Šťastné dny, 2002; Johanna, 2005; Delta, 2008; Projekt Frankenstein, 2010; Bílý Bůh, 2014) a získal řadu filmových ocenění. Od roku 2003 pracuje také jako divadelní režisér, například s divadlem Krétakör, Maďarským národním divadlem, hamburským Thalia Theater či Schauspiel Hannover. Jeho budapešťská dramatizace Sorokinova Ledu hostovala na festivalu Divadlo v roce 2011. Na loňském ročníku pak byla uvedena jeho inscenace Netopýr, kterou nastudoval pohostinsky v TR Varšava. Svým znepokojivým pohledem na svět zachycuje zásadní, bytostná témata, k čemuž používá vysoce uměleckých prostředků, sentimentu, žánrových klišé i „pokleslých prostředků“. To vše spojuje do unikátního, neuchopitelného a leckdy i iritujícího celku.
Divadlo Proton - V roce 2009 založili filmový a divadelní režisér Kornél Mundruczó a divadelní producentka Dóra Büki Divadlo Proton, virtuální uměleckou společnost, organizovanou kolem režisérových nezávislých inscenací. Kromě snahy zachovat maximální uměleckou svobodu je cílem zajistit profesionální strukturu pro jejich nezávisle vznikající divadelní hry a projekty. Jejich inscenace jsou většinou realizovány jako mezinárodní koprodukce a k častým koproducentům patří Wiener Festwochen, HAU Hebbel am Ufer v Berlíně, KunstenFestivalDesArts v Brusselu, Dům současného umění Trafó v Budapešti a HELLERAU v Drážďanech. Divadlo má momentálně na repertoáru sedm inscenací. Vedle režií svého uměleckého šéfa – totiž inscenací Led (2006), Projekt Frankenstein (2007), Je těžké být Bohem (2010), Hanebnost (2012) a Demence (2013) – se snaží poskytovat prostor i realizacím členů souboru: nejnovějšími inscenacemi jsou Poslední v režii Rolanda Báby (2014) a 1 Link Gergely Bánkiho (2015). Inscenace Divadla Proton se během let zúčastnily více než sedmdesáti festivalů, od Avignonského festivalu přes festival v Adelaide, Singapurský mezinárodní festival, Festival Bo:m v Soulu, až po Züricher Theaterspektakel.