Režie: Ivan Krejčí
Dramaturgie: Tomáš Vůjtek
Scéna: Milan David
Kostýmy: Marta Roszkopfová
Hudba: Nikos Engonidis
Obsazení:
Eichmann / Marek Cisovský
Vlastička / Alena Sasínová-Polarczyk
První kolega / Petr Panzenberger
Druhý kolega / Šimon Krupa
Rabín / Vladislav Georgiev
Paní / Tereza Cisovská
Manžel / Ondřej Malý j.h.
Hans Frank / Albert Čuba
Neporazitelný / Josef Kaluža
Otec / Pavel Cisovský j.h.
Premiéra 28. února 2015
Slyšení – Inscenace ověnčená třemi Cenami divadelní kritiky (inscenace, text, mužský herecký výkon) za rok 2015. Hra je součástí volného historického cyklu dramaturga a dramatika Tomáše Vůjtka - prvním dílem byla hra S nadějí, i bez ní, dalším je Smíření, které bude mít v Aréně premiéru v příští sezoně. Hlavní postavou Slyšení je bývalý nacistický pohlavár Adolf Eichmann, úřednický perfekcionista, který své schopnosti věnoval „konečnému řešení židovské otázky“. Ve Slyšení se Eichmann snaží obhájit a dožaduje se slyšení před Bohem, který však stále nepřichází. Kariéra nacistického zločince, jenž chce samotnému Pánubohu vylíčit svou verzi událostí, je konfrontována s osudy Židů, kteří byli vyvezeni v roce 1939 do tábora v Nisku nad Sanem, kam směřovaly první Eichmannovy transporty. Ten vůbec první byl vypraven z Moravské Ostravy 18. října 1939. Podobně jako ve hře S nadějí, i bez ní používá Vůjtek černý humor, s nímž reflektuje nacistické kariéry, a který plyne z toho, že postavy hovoří o svých osudech autentickým slovníkem, který je v dramatickém a často sarkasticky vyostřeném kontrastu s hrůznou skutečností historických událostí. Sám autor k tomu říká: „Nedokážu si představit své psaní bez humoru, zvláště tahle velká témata jej potřebují. Jinak zde hrozí, že výpověď sklouzne k sentimentálnímu patosu. Můžeme se dojímat nad utrpením obětí, ale podle mě je mnohem přínosnější, když se dokážeme vysmát zlu, které je působí. Náš svět tím sice nespasíme, ale aspoň ho lépe poznáme. Tato poznávací funkce humoru je pro mě zásadní.“
To, jak se konsekventně, nenápadně, krok za krokem, v podstatě vždycky „z úradku jiných“, Eichmannův původní „dobrý úmysl“ mění v nejstrašnější průmyslově vyrobené zlo v dějinách, jehož je de facto výkonným ředitelem, celý tento „odosobnělý“, mechanický proces přeměny dobra ve zlo, dokázali herec i inscenace podat opravdu strhujícím způsobem.
Vladimír Just, Divadelní noviny
KS Aréna pokračuje v inscenacích s tématy zdánlivě historickými, ale přesto apelativně současnými. V tomto případě se mimo jiné ptá po identitě Evropy: reprezentujeme vzdělanost a víru, nebo barbarství?
Jiří Štefanides, z ankety „Inscenace roku“ Divadelních novin
Kromě dokonale komponovaného scénáře T. Vůjtka, využívajícího historických reálií k vytvoření šokujícího fiktivního zobrazení osobnosti A. Eichmanna, získává inscenace sugestivní působivost díky soustředěné režii I. Krejčího a nesmírně koncentrovanému a detailně propracovanému hereckému výkonu M. Cisovského.
Taťána Lazorčáková, z ankety „Inscenace roku“ Divadelních novin
Obsahově strhující, do hloubky tématu směrovaná, až asketicky minuciózní inscenace o Adolfu Eichmannovi, navenek slušném člověku, který si nikdy nepřiznal svou chybu, své zločiny… Pečlivě napsaná, precizně zrežírovaná, se silným akcentem na ironii a nadhled. Výborně všemi zahraná s excelentním Markem Cisovským v hlavní roli.
Sukces měsíce podle Divadelních novin
Ivan Krejčí (1966) - Ivan Krejčí absolvoval na DAMU obor režie a v letech 1999 –2001 byl uměleckým šéfem v Městském divadle v Karlových Varech. Od sezony 2005/2006 vede ostravský soubor Komorní scény Aréna, která byla v Cenách Alfréda Radoka vyhlášena Divadlem roku 2013 a stejného ocenění se této scéně dostalo i při posledním udílení Cen divadelní kritiky za rok 2015. Od roku 2009 je Ivan Krejčí členem Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, od roku 2014 je jejím předsedou.