Mýcení

Thomas Bernhard

TEATR POLSKI

Krystian Lupa

Divadelní adaptace, scéna, světla, režie: Krystian Lupa
S použitím překladu: Monika Muskała
Apokryfy a herecké improvizace: Krystian Lupa
Citáty z děl Jeannie Ebnerové a Friedericke Mayröckerové; myšlenky Joany v Sebastiansplatz
Kostýmy: Piotr Skiba
Hudební aranžmá: Bogumił Misala
Video: Karol Rakowski, Łukasz Twarkowski
Asistenti režie: Oskar Sadowski, Sebastian Krysiak (State Higher School of Theatre) and Amadeusz Nosal (State Higher School of Theatre)
Improvizace na téma Cold Song (Cold Genius) Henryho Purcella v Sebastiansplatz

Hrají:
Thomas Bernhard / Piotr Skiba
Maja Auersberger / Halina Rasiakówna
Gerhard Auersberger / Wojciech Ziemiański
Joana Thul / Marta Zieba
Herec Národního divadla / Jan Frycz (jako host, člen Národního divadla ve Varšavě)
Jeannie Billroth / Ewa Skibińska
Anna Schreker / Boźena Baranowska
Albert Rehmden / Andrzej Szeremeta
Joyce / Adam Szczyszczaj
James / Michał Opaliński
John / Marcin Pempuś
Mira – majitelka obchodu se smíšeným zbožím / Anna Ilczuk
kuchařka: Krzesisława Dubielówna

Premiéra 23. října 2014, na scéně Jerzyho Grzegorzewského

Mýcení - Nejočekávanější inscenace sezony 2014/2015, a to nejen v Polském divadle ve Vratislavi. “Umělecká večeře” starých přátel, kteří kdysi tvořili neformální bohémskou skupinu, se po smrti jedné z postav stane tryznou. Její účastníci se však nezabývají památkou zesnulé, místo toho si dopřávají volnost verbalizovat své skryté a podvědomé obavy, nároky, pocity ublíženosti a požadavky. Někdejší bohéma svou buřičskou energii proměnila ve státní zakázky, slušné honoráře, umělecké ceny a pracovní pozice. Inscenace je radikální cestou do hlubin moderního světa, pod povrch společenských forem a kulturních zvyklostí, hledáním toho, co se teprve začíná vyjevovat nad obzorem. Inscenace se dotýká problému svobody, která je v našem životě iluzí, a omezení, která jsou přirozeným stavem lidské bytosti. Předmětem jejích otázek je rovněž umělec a jeho role v moderním světě.

Každá z postav, ztělesněná jedním ze 13 herců souboru, je zároveň důstojná a dojemná. Souvislost s Rakouskem byla potlačena, a tak mohou tito ztracení “umělci” představovat kohokoli z nás.
mpf/jcc, Agence France Presse Mondiales

Jak se dá tlustý a složitě konstruovaný román, vlastně vnitřní monolog muže sledujícího umělecký večírek, proměnit v látku úžasné hry, v čisté divadlo? Taková je lekce, kterou nám poskytl polský mistr Krystian Lupa a jeho herci.
Armelle Héliot, Le Figaro

Krystian Lupa reprodukuje myšlení tohoto epického provokatéra, přivlastňuje si je a znovuvytváří s ohromující virtuozitou. Kubistické otočné jeviště, tlumená atmosféra, mimořádné využití videoprojekcí. Herci zcela absolutně ztělesňují své postavy, hrají tak, že jevišti propůjčují neslýchanou hloubku a intenzitu. Nacházíme se za hranicemi divadla, za hranicemi filmu i literatury.
Vaucluse Matin

Lupa v Mýcení předkládá ďábelskou introspekci – cesta do duší všech přítomných je fascinující diagnózou “povolání: umělec”. Je to přímo pohled do pekla, sugestivní a nevábný. Na jedné straně tolik talentu, jiskřivosti, jasnozřivosti a výjimečnosti, na straně druhé sebestřednost, narcistní opájení se vlastní významností, prázdnota, deprese, pokrytectví, animosity vůči druhým, neschopnost empatie i nepřekonatelná bolest z vlastní existence vedoucí k sebevraždě. Lupovi se podařilo sestavit obecně platné a velmi autentické svědectví o tom, jak složité a deformující je povolání umělce a jakým tlakům je ve společnosti vystaven.
Jana Machalická, Svět a divadlo

Krystian Lupa (1943) - Světoznámý divadelní režisér, scénograf, grafik, spisovatel, adaptátor, překladatel, pedagog, autor muzikologických studií pro vlastní inscenace. Po absolutoriu spojil své aktivity se dvěma divadly: Divadlem Cypriana Kamila Norwida v Jelení Hoře, kde spolu se skupinou mladých herců zkoumal nové formy divadelního výrazu, a krakovským Starým divadlem, jež se stalo místem, kde Lupa pracoval nejčastěji. Tady se Lupa vypořádával s tématem etických problémů a studoval duchovní situaci člověka v době velké kulturní změny v inscenacích, jako byly Snílci Roberta Musila, Bratři Karamazovi F. M. Dostojevského a Vápenka Thomase Bernharda. Vápenka znamenala počátek Lupova dobrodružství s dílem rakouského mistra – to dalo dosud vzniknout deseti inscenacím po celé Evropě. Právě Bernhardovým Immanuelem Kantem (plzeňský festival hostil tuto inscenaci v roce 1996) započala Lupova pokračující spolupráce s Polským divadlem ve Vratislavi. Po velkém úspěchu inscenace Factory 2, vycházející z biografie Andy Warhola, začala post-dramatická perioda režisérova díla, charakterizovaná pracemi, jako byl diptych Persona (věnovaný Marilyn Monroeové a Simone Weilové) a Poczekalnia.0 (Čekárna.0), kterou režisér napsal na základě hereckých improvizací. Lupa také často režíruje mimo Polsko, nejčastěji ve Francii. Pro mnohé reprezentanty mladé režisérské generace je Krystian Lupa uměleckým mistrem a duchovním vůdcem. Je nositelem mnoha prestižních cen jak v Polsku, tak v zahraničí – včetně divadelního Oscara: Evropské divadelní ceny za rok 2009. V současné době pracuje na jevištní adaptaci Kafkova Procesu, jenž bude mít ve vratislavském Polském divadle premiéru v listopadu 2016.

Polské divadlo (Teatr Polski) ve Vratislavi – Jedná se nejen o nejstarší činoherní divadlo ve městě, ale také o největší divadlo v Dolním Slezsku a druhé největší v Polsku. Letos slaví divadlo 65. výročí svého založení a jeho historie představuje časové období, v němž se proslavilo nejen v Polsku, ale v celé Evropě. Edmund Wierciński, Wilam Horzyca, Jakub Rotbaum, Henryk Tomaszewski, Krystyna Skuszanka, Jerzy Krasowski, Jerzy Grzegorzewski, Jerzy Jarocki, Krystian Lupa a Grzegorz Jarzyna zde režírovali své nejvýznamnější inscenace. Od září 2006 je generálním i uměleckým ředitelem divadla Krzysztof Mieszkowski. Za tu dobu se odehrálo na jeho třech scénách vice než padesát premiér. Mezi nimi byly tak významné a oceňované inscenace jako Případ Danton a Hra o matce a vlasti (Plzeňský festival ji hostil v roce 2013) režiséra Jana Klaty, Řemínek Natalie Korczakowské, Hamlet Moniky Pęcikiewicz nebo Courtney Love Moniky Strzępky.