Mojmír II. aneb Soumrak říše

Viliam Klimáček

ČINOHRA SLOVENSKÉHO NÁRODNÍHO DIVADLA

Rastislav Ballek

Režie: Rastislav Ballek
Dramaturgie: Peter Kováč
Scéna: Juraj Poliak
Kostýmy: Katarína Holková
Hudba: Andrej Kalinka
Loutky: Ivan Martinka

Hrají:
Robert Roth, Emil Horváth, Daniel Fischer, Dominika Kavaschová, Ivan Martinka / Andrej Šoltés

Premiéra 24. ledna 2015

Mojmír II. - „Kolik mám soch? Deset? Sto? V kolika zemích, co?, “ ptá se mrtvý Svatopluk bohyně, která vidí budoucnost. Její odpověď ho nepotěší: „Vidím jednu, v jedné zemi.“ Režisér Ballek je fascinovaný zapadlými texty slovenské literatury, pozapomenutými dějinnými momenty, kontroverzními postavami slovenské minulosti. Jeho divadelní jazyk se často opírá o nedramatický materiál, který tlumočí výraznou hereckou expresivitou a mícháním divadelních prostředků. V inscenaci Mojmír II. spolu s autorem Klimáčkem na pozadí historických dějin otevírají konflikt západního a východního myšlení a kultury. V historicky laděném dialogu knížete Rostislava a knížete Svatopluka, se střetávají dva životní principy, západní racionalita a východní emocionalita. Vytlačování náboženství a spirituality a zároveň krize hodnot Západu se promítá do Svatoplukova syna Mojmíra II., posledního vládce Velkomoravské říše. V abstraktním jevištním prostoru se však neodehrává historický exkurz, ale hra s tématem, která obsahuje odkazy na Shakespearova Krále Leara i citáty z projevů Jozefa Tisa nebo Ivana Gašparoviče. Inscenace byla vyznamenána pěti Doskami (inscenace, režie, scénografie, hudba, ženský herecký výkon) za sezonu 2014/2015. Slovenské národní divadlo uvedlo tuto inscenaci v rámci jubilejní 95. sezony, která byla věnována slovenským textům vztahujícím se k historii Slovenska.

Mojmír II. alebo Súmrak ríše je prinajmenšom pôsobivá inscenácia. Spája sa v nej autorská zrelosť Viliama Klimáčka, mnohovrstevná divadelná kompozícia Rastislava Balleka, skvelé výtvarné a hudobné komponenty a v neposlednom rade výborné herecké výkony. Inscenácia je výzvou k dešifrovaniu našej histórie aj súčasnosti.
Soňa Smolková, Kød

Inscenácia si vyžaduje divácku pozornosť a pripravenosť dekódovať významové vrstvy, ktoré fungujú samostatne v prvej rovine, ale v ďalšej sa spájajú do novej kvality. Je to výzva na premýšľanie o dejinách aj o súčasnosti, je to apel, je to provokácia, je to divadlo.
Oliver Rehák, www.dennikn.sk

Rastislav Ballek (1971) – Studoval filozofii a sociologii na Univerzitě Komenského, později divadelní režii a dramaturgii na VŠMU a na Státní divadelní škole v Krakově. Jeho tvorbou se vine zájem o zapomenutá, marginalizovaná díla slovenské literatury, o literární „chorobopis“ národa a zkoumání postavení slovenského intelektuála ve společnosti. Snad nejúspěšnější inscenace Tiso získala čtyři ceny Dosky 2005 a pozvání na řadu festivalů. V roce 2009 v těsné součinnosti s představitelem hlavní role Robem Rothem vznikla inscenace Hollyroth, oceněná cenou Dosky za nejlepší inscenaci sezony a následující Čičvákova hra Kukura posbírala tři nominace na Dosky. V sezoně 2012/2013 uvedl na jevišti Slovenského národního divadla tři části Aischylovy tragédie Oresteia. Sezonu 2013/2014 věnoval klasikům – v Národním divadle moravskoslezském uvedl Macbetha, v Národním divadle Brno Othella a Ibsenovu Noru. Následoval cenami ověnčený Mojmír II. aneb Soumrak říše ve Slovenském národním divadle, pohostinská režie maďarské hry Anamnéza v Divadle Na zábradlí, v Národním divadle Brno uvedl Moliérova Dona Juana aj.