ŽELEZNÁ CESTA

TEATR OSMEGO DNIA a JOHAN

Co byl svět železnice? Co z něj dnes ještě zbývá? Kudy jeli a jedou naše vlaky? Za jakou cenu?Žijeme v době technologické revoluce, která rychle svět práce. Náš projekt vznikl z potřeby připomenout odchozí svět průmyslové výroby , industrializované práce. Pokoušíme se dát hlas lidem, kteří vytvořili a tvořili tento svět a dnes - na okraji společnosti – mizí do zapomnění.

Hlavním hrdinou mezinárodního projektu se stala železnice. Budova nádraží, postupně mizející svět starých železničářských profesí i situací spojených se železnicí je ústředním námětem scénické akce. Chceme připomenout, co byl svět železnice a co z něj dnes zbývá, kudy jezdívaly a jedou naše vlaky.

ŽELEZNÁ CESTA - multimediální instalace vytvořená na základě kompozice Továrna Teatru Osmego dnia ve spolupráci s centrem JOHAN

Námět, text, scénografie: soubor Teatr Osmego dnia
Dramaturgická spolupráce s místními reáliemi: Roman Černík a JOHAN
Účinkují za polskou stranu: Ewa Wójciak, Adam Borowski, Tadeusz Janiszewski, Marcin Kęszycki
Za českou stranu v představení vystupují seminaristé spolupracující s centrem JOHAN
technická spolupráce Petr Beránek a Jan Strnad

Délka představení 75 min.

Projekt je připraven k otevření rekonstruované budovy Moving Station.

Spolupráci Teatru Osmego Dnia pro plzeňský produkčně podpořila společnost Art Pro Praha v rámci projektu Živá ulice.

Hlavním záměrem mezinárodního projektu se stala železnice, budova nádraží i postupně mizející svět starých profesí a situací spojených se železnicí. Železná cesta je multimediální instalací vytvořenou na základě projektu Fabrika vytvořeného Teatrem Osmego Dnia v roce 2013 a pro plzeňské uvedení transformovaného ve spolupráci s centrem JOHAN Plzeň.

Původní koncept „Fabrika“ připravený legendárním polským divadlem Teatr Osmego Dnia je věnovaný mizejícím podobám práce a pracovním profesím především v těžkém průmyslu. Poprvé byl projekt „Fabrika“ připraven v poznaňské továrně Cegielského, "Ceglorz" na podzim roku 2013. Podařilo se tehdy nabídnout neobvyklou podívanou založenou na krátkých příbězích několika generací pracovníků a inženýrů. Přes jejich výpovědi si diváci mohli připomenout, co bylo a co to je dnes pracovat v továrně, co je a byl život v komunitě velkého výrobního závodu. Hrdinou projektu se stala továrna sama, její jedinečná fyzická podoba byla též předmětem umělecké dokumentace. Diváci tak zažili kouzlo monumentálních průmyslových prostor. Místem dalšího uvedení se staly například baltské loděnice.

Pro plzeňské uvedení byl koncept dopracován a adaptován společně s místními tvůrci sdruženými kolem centra JOHAN. Východiskem se stala bývalá odjezdová budova nádraží Plzeň Jižní předměstí. Projekt se stal mostem mezi původním účelem využívání a její novou funkcí, která dlouhodobě zanedbávané budově dala také novou tvář. Na základě autentických vyprávění několika generací železničářů uměleckou formou připomínáme proměnu práce na železnici i nový život nádražní budovy.

Záměrem celého projektu Teatru Osmego Dnia a společné tvůrčí dílny centra JOHAN je připomenutí podob, hodnot i cti tvrdé práce v tradičních industriálních profesích a prostředích. Jedná se o první mezinárodní realizaci projektu.

Teatr Ósmego Dnia - Poznaň (Polsko) – Světově uznávaná legenda polského divadelnictví, která odkazuje svou prací ke kořenům polské divadelní alternativy, k J. Grotowskému a T. Kantorovi, ale svou divadelní cestou se hlásí i ke krutému divadlu A. Artauda. Jádro skupiny vznikalo již v napínavém konci šedesátých let v přímém kontaktu se studentským hnutím v Polsku. Jedním z výrazných rysů života divadla je život v pevné tvůrčí komuně. Cílem aktivit T8D bylo vždy divadlo angažované a útočné, proto není divu, že po Jaruzelského puči pracovali členové „Osmerek" v podzemí, hráli v kostelích, neoficiálních klubech a nakonec byli nuceni odejít do emigrace. Základnu v nelehkém emigračním pobytu poskytli souboru italští kolegové z divadla Nucleo. Po návratu do Polska vybudovali ve své mateřské Poznani velmi živé centrum alternativní kultury.

T8D se účastnili historického projektu Karavana míru (15.V. - 20.IX.): Moskva, Leningrad (Sankt-Petersburg), Warszawa, Praha, Berlín, Kobenhavn, Bazel, Liestal, Lausanne, Blois, Paris. Pražské představení T8D bylo tehdy rozbito Státní bezpečností. V současné době soubor se svými inscenacemi a projekty putuje po celém světě. Své zkušenosti a postupy také nabízí mladším divadelníkům ve tvůrčích dílnách a seminářích.

Razantní přístup ke společenským otázkám neopustili členové Teatru Osmego Dnia ani v současnosti, proto jsou i dnes terčem útoků bigotních a pokryteckých kruhů polské společnosti.
Významná představení souboru: Apokalypsa /1985/, Raport z oblężonego miasta /1983/, Pioluň /1985 - uveden v Plzni 2005/, Mieso /1989/, Ziemia Niczyja /1990/, Requiem /1992/, Sabat /1993/, Archa /2000 – uvedena v Plzni 2006/ .

kontakt
TEATR ÓSMEGO DNIA
Ul. Ratajczaka 44
61-728 Poznaň (POLAND)
office
Paulina Suszka
tel./fax: +48/61 855 20 86
e-mail: teatr@osmego.art.pl

ArtProm.
produkční skupina, která se specializuje na oblast divadelní produkce, producentství a kulturního managementu. Art Prom. poskytuje alternativní prostor umění a jeho návaznosti na sociální sféru. Art Prom. realizujeme projekty tak, aby se jejich jinakost stala pozitivní devizou ve srovnání s běžně užívanými formami uměleckého vyjádření. ArtProm. poskytuje produkční a producentské zajištění českým souborům a umělcům jako jsou Divadlo Continuo, Teatr Novogo Fronta, Décalages nebo Nori Sawa.

Mezinárodní projekt Železná cesta vznikal v kontextu multižánrového festivalu Živá ulice.

Kontakt
ArtProm s.r.o.
Sokolovská 626/104A, Karlín, 186 00 Praha
Phone: + 420 222 352 091-2
info@artprom.cz