NEPŘÍTEL LIDU

Henrik Ibsen

SCHAUBÜHNE AM LEHNINER PLATZ

Thomas Ostermeier

Režie: Thomas Ostermeier
Adaptace: Florian Borchmeyer
Dramaturgie: Florian Borchmeyer
Scénografie: Jan Pappelbaum
Kostýmy: Nina Wetzel
Hudba: Malte Beckenbach, Daniel Freitag
Světelný design: Erich Schneider
Kresby na zeď: Katharina Ziemke

Osoby a obsazení
Dr. Stockmann: Christoph Gawenda
Člen městské rady: Ingo Hülsmann
Paní Stockmannová: Eva Meckbach
Hovstad: Renato Schuch
Aslaksen: David Ruland
Billing: Moritz Gottwald
Morten Kiil: Thomas Bading
Délka / Duration: 2h30 (bez pauzy / no intermission)

Premiéra v Avignonu 18. července 2012/ Premiere in Avignon July 18, 2012

Nepřítel lidu – Doktor Stockmann odhalí, že lázeňská i pitná voda jsou zamořeny choroboplodnými mikroorganismy v důsledku průmyslového znečištění. Svá zjištění chce publikovat v novinách a požaduje, aby městská rada nechala přeložit vodovodní potrubí. Vlivní občané a místní novináři mu přislíbí pomoc, jenomže jeho bratr Peter, starosta, vznese vážné námitky: ekonomická prosperita města bude ohrožena. Najednou Stockman začne o podporu vlivných postupně přicházet. Zasejí zrnka pochybností o jeho plánech a snaží se problém se znečištěnou vodou zakrýt. Stockmann však trvá na transparentním postupu a hodlá celou věc zveřejnit. Celý případ už pro něj není jen problémem zamořených lázní, jeho cílem je sama společnost. Hlavní postava hry se pohybuje na tenké hraně mezi skutečným zájmem o blaho společnosti a fanatismem. Je transparentnost v komercializované společnosti vůbec možná?

Všechno je přesně zaměřené, nic není přehnané. Životné a smysluplné divadlo. Huffington Post, New York

Borchmeyerovu chytrou, zeštíhlenou verzi originálu přesně v duchu samotného Ibsena prostupují prvky kritiky současné společnosti, mýtu ekonomického boomu a obecné tendence k individualizaci způsobu života.
Stefan Kirschner, Berliner Morgenpost

Není to vlastně výpověď o tom, že dnešní „mladá“ generace sice ráda debatuje, podepisuje petice a v lecčem se angažuje, ale ta muzika a módní kalhoty jsou jí přednější? Stačí si přece občas zahulit, zazpívat a všechno se zas nějak urovná?
Vojtěch Varyš, Svět a divadlo

Thomas Ostermeier (1968)  –  Vystudoval režii na Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch v Berlíně. V letech 1996-99 režisérem a uměleckým šéfem divadla Baracke při Deutsches Theater v Berlíně (Divadlo roku 1998). Od září 1999 se spolu se Sashou Waltz, Jensem Hilljem a Jochenem Sandigem stal režisérem a členem uměleckého vedení Berliner Schaubühne am Lehniner Platz; dnes je Ostermeier uměleckým vedoucím Schaubühne. Kromě toho pracoval na festivalech Salzburger Festspiele a Edinburgh International Festival, dále na scénách Deutsches Schauspielhaus Hamburg, Münchner Kammerspiele a ve vídeňském Burgtheateru. V roce 2000 byl vyznamenán Evropskou divadelní cenou (Neue Theatrale Realitäten) v Taormině a Herald-Angel-Award za The Girl on the Sofa v Edinburghu, od té doby získal řadu dalších ocenění. Od listopadu 2002 byl povolán coby Artiste associé do vedení Festival d’Avignon. Vedle Nepřítele lidu patří k jeho nejnovějším inscenacím v Schaubühne Lištičky Lilian Hellmannové (2014), Shakespearův Richard III. (2015) a naposledy Bella Figura, světová premiéra hry Yasminy Rezy, která vznikla přímo pro soubor Schaubühne.
V loňském roce vydalo nakladatelství Theater der Zeit knižní rozhovor, v němž Ostermeier mimo jiné říká: "Já jsem, chcete-li, mladší bráška dekonstruktivistů: když starší bráchové všechno rozbourají, musí zas někdo ty střepy posbírat a znova sestavit – a to dělám já. Doufám ale, že ty praskliny mezi střepy zůstanou viditelné. V japonské kultuře je pro to i slovo: kintsugi. Udělá se krásný kousek keramiky, pak se rozbije a zase sestaví. Viditelné praskliny jsou cílem téhle estetiky. Já nedekonstruuju, já rekonstruuju. A znova vyprávím příběhy. Kultury orientované na příběhy, a to zejména ta anglosaská, teď prostě opustily generaci mých starších bráchů a napojily se na mě."

Schaubühne am Lehniner Platz – Schaubühne byla založena roku 1962. Od roku 1999 je jejím uměleckým šéfem Thomas Ostermeier. Ten svou éru založil na vzniku nového souboru herců ve stálém angažmá. Během sezony vznikne v Schaubühne minimálně deset nových inscenací, vedle nich se hrají inscenace z více než třicetičetného repertoáru. Na základě tradic ansámblového divadla hrají v Schaubühne prim herci, dramatické postavy a situace. Zároveň tu najdeme bohatou škálu stylů a přístupů k divadelní režii, včetně nových forem tanečního a hudebního divadla. Pojícím článkem je hledání současného divadelního jazyka, který se soustředí na vyprávění příběhu a přesné uchopení textů klasických i současnách. Vedle berlínských režisérů, jako jsou Thomas Ostermeier, Falk Richter, Michael Thalheimer, Marius von Mayenburg či Patrick Wengenroth, v Schaubühne často hostují i významní režiséři ze zahraničí. V současné době jsou na repertoáru inscenace Romea Castellucciho, Alvise Hermanise, Katie Mitchellové, Rodriga Garcíi, Yaela Ronena a choreografky Constanzy Macras. Zároveň Schaubühne každoročně odehraje přinejmenším sto představení v zahraničí.

Fotografie: Arno Declair