Podle operety Die Fledermaus Johanna Strausse ml.
Režie: Kornél Mundruczó
Scéna a kostýmy: Márton Ágh
Hudba: János Szemenyei
Dramaturgie: Gábor Thury
Světla a video: Kornél Mundruczó
Hrají: Roma Gąsiorowska, Agnieszka Podsiadlik, Katarzyna Warnke, Justyna Wasilewska, Rafał Maćkowiak, Dawid Ogrodnik, Sebastian Pawlak, Adam Woronowicz
Premiéra: 20. září 2012
Délka: 2 hodiny a 15 minut (bez pauzy)
Netopýr – Je pár dní před koncem roku. Několik rodin, které se dosud neznaly, se potkává v jednom odlehlém zařízení. Připravují se, že silvestrovský večer stráví společně a připomenou si sladké tóny slavné Straussovy operety Die Fledermaus. Ač tu mají strávit jen pár dní, obětovaly mnoho, aby se této příležitosti mohly zúčastnit. Nelitovaly času ani peněz, někteří dokonce svým příjezdem dávají všanc svou pověst. Někteří jsou mladí, jiní staří, někteří zadaní, jiní svobodní. Jediné, co je spojuje, je touha zjistit, jestli člověk může vykonat to, co přísluší Bohu, a jestli je schopen se s takovýmto činem vyrovnat. Inscenace Kornéla Mundruczóa vyvolává nostalgickou atmosféru „starých zlatých časů před válkou”, na konci 19. století, zároveň ale tvůrci vytvářejí utopickou hru, která se dotýká velice podstatného tématu naší doby. Zápletka, založená na skutečných dokumentech, nás staví před otázku: do jaké míry a jak moc můžeme rozhodovat o svých životech?
Říct, že je Mundruczóova adaptace inscenovaná v TR Warszawa dokonalá, znamená neříct vůbec nic.
Roman Pawłowski, GAZETA WYBORCZA
TR Warszawa je opět prvním, kdo se dotýká jednoho z nejkontroverznějších problémů společnosti.
Jacek Cieślak, Rzeczpospolita
Mundruczóova inscenace dokazuje, že TR je dobře sehraným týmem úžasných individualit.
Aneta Kyzioł, POLITYKA
Kornél Mundruczó vytvořil všechno, jen ne konvenční operetu o smrti.
Robert Rient, PRZEKRÓJ
Mundruczóovi se podařilo něco úžasného. Rozpoutal bouři hudby a divadla, a tím přiměl smrt pohlédnout na sebe samu v zrcadle nahlouplé operety.
Jacek Wakar, WPROST
Kornél Mundruczó (1975) - Filmový a divadelní režisér, scenárista a herec. Vystudoval budapešťskou Filmovou a divadelní akademii a dnes je uznávaným evropským filmovým režisérem, jehož filmy mívají premiéry na nejprestižnějších festivalech po celém světě. Po krátkém filmu (AFTA, 2001) režíroval pět celovečerních filmů (Šťastné dny, 2002; Johanna, 2005; Delta, 2008; Projekt Frankenstein, 2010; Bílý Bůh, 2014) a získal řadu filmových ocenění. Od roku 2003 pracuje také jako divadelní režisér, například s divadlem Krétakör, Maďarským národním divadlem, hamburským Thalia Theater či Schauspiel Hannover. Jeho budapešťská dramatizace Sorokinova Ledu hostovala na festivalu Divadlo roku 2011. O jeho tvorbě Lucie Málková napsala: „Mundruczó a jeho inscenace jsou přírodním úkazem maďarského divadla. Jsou jedinečné, originální, autentické a do detailu promyšlené. Jeho divadlo Proton patří vedle Krétakör a Divadla Bély Pintéra mezi celoevropsky uznávané maďarské soubory. S tím souvisí i to, že o poznání více času tráví za hranicemi než v Maďarsku. Tvorba Protonu je do jisté míry povznesena nad lokální šarvátky a příběhy, které Mundruczó na jeviště přináší. Jejich produkce jsou univerzální a vzrušují celou západní Evropu.“
TR Warszawa – Tato scéna patří již více než desetiletí k nejznámějším polským divadlům, je to moderní divadlo otevřené novým myšlenkám a kultivaci nejlepší divadelní tradice. Vysokou pozici divadla na nejrůznějších žebříčcích mladých evropských divadel stvrzují četné ceny, které soubor na národních i mezinárodních festivalech obdržel. Pracují tu významní režiséři: Grzegorz Jarzyna (od roku 1998 umělecký šéf a od roku 2006 také ředitel), Krystian Lupa, Krzysztof Warlikowski, René Pollesch i zástupci mladších generací, například Michał Borczuch. Při hledání nového jazyka divadelního výrazu divadlo sahá po nových, současných dramatických textech, ale také reinterpretuje klasiky.