Terminus

Mark O´Rowe

DIVADLO LETÍ

Režie: Martina Schlegelová

Divadlo Letí se zaměřuje na inscenace současné dramatiky. Drama Terminus vypráví o jedné noci v Dublinu a třech lidech, kteří se ocitli ve fantastickém světě sériových vrahů, andělů pomsty a láskou posedlých démonů. Terminus je  temná hra, zneklidňující a krutá, ale také plná černého irského humoru. Inscenaci dodává dynamiku originální projekce, na nichž je založena výtvarná stránka, i hudební vstupy. Agresivní,  moderní a smysluplné divadlo.

Délka představení: 01:40

Režie: Martina Schlegelová

Překlad: Ester Žantovská
Dramaturgie: Marie Špalová
Scéna a kostýmy: Jana Špalová
Projekce: AELDRYN a Barbora Herchlová
Hudba: MIKO
Hrají: Marcela Holubcová, Pavlína Štorková, Richard Fiala

Česká premiéra 13. března 2010

Délka představení: 1 h. 40 min. bez přestávky

 

Terminus - Drama o třech lidech, kteří se ocitli ve fantastickém světě sériových vrahů, andělů pomsty a láskou posedlých démonů. Nejnovější text současného irského dramatika Marka O´Rowea tvoří tři monology ze současného Dublinu. Dvě ženy (starší sociální pracovnice a mladá dívka) a tajemný mladík v nich vyprávějí drsné příběhy, zpočátku realistické, později mystické, prostoupené démony a anděly, jako by se postavy na své cestě nočními zákoutími města v deliriu propadaly do očistce či rovnou pekla. Terminus je velmi temná hra, zneklidňující a krutá, ale také plná černého irského humoru. Zajímavý kontrast tvoří drsný obsah s veršovanou formou, která vychází až z rapového rytmu. Hra měla premiéru v roce 2007 v irském Národním divadle Abbey Theatre v režii samotného autora, získala řadu ocenění, mimo jiné prestižní Scotsman Fringe First Award.

 

Ze všeho nejvíc hra připomíná strukturu hudební – je čímsi jako kantátou či fugou. Jazyk příběhu (v překladu, či spíše přebásnění Ester Žantovské) má blízko k blankversu, a na druhé straně k rapu a hip hopu. Můžete si vybrat. Drsnost renesančních autorů k není od drsnosti dneška zas tak moc vzdálená, jak by se zprvu mohlo zdát. Veršované vyprávění protagonistů, nešetřící skatologickými výrazy, má tak v sobě zvláštní kontrapunkt sprostoty a patosu, banality a vznešenosti(...)Divadlu Letí se daří objevovat skutečně překvapivé dramatické kousky, trvalá spolupráce s výhradně mladými tvůrci (ve všech oborech) je pak řadí mezi to nejprogresivnější, co je možno na českých scénách vidět.

Jana Soprová, Scena.cz

 

O´Rowe napsal hru v normálním, dnešním jazyce, a přitom ve verších - a to je zběsilá kombinace, se kterou si mladá překladatelka kurva drát (jak se říká v inscenaci) poradila s velkou pokorou a zároveň průkaznou básnickou fantazií.

Veronika Bednářová, Reflex

 

Důležitou roli mají v inscenaci projekce VJ Aeldryna a Barbory Herchlové složené z deformovaných filmových sekvencí a naivistických, řeklo by se, loutek promítaných do filmu skrze přístroj připomínající někdejší školní meotar. Působí to svěže a občas hravost projekcí ironicky komentuje děje v popředí.(…) Na premiéře uhranul Richard Fiala.

Roman Sikora, Český rozhlas

 

Martina Schlegelová (1981) - Vystudovala dramaturgii a režii činoherního divadla na pražské DAMU. Už od školy pracovala pro řadu nezávislých divadel a v roce 2006 zakotvila v Letí, kde v současné době působí jako umělecká vedoucí. Působila na scénách Klicperova divadla v Hradci Králové, Slováckého divadla v Uherském Hradišti a jinde. Od září 2007 přednáší na katedře Teorie a kritiky na DAMU, kde se věnuje především současnému německému a britskému divadlu. Pro Divadlo LETÍ nastudovala několik scénických skic a čtyři inscenace: Holky Elky,  Náš malý svět, Bazén (bez vody) a Zazděná / Mauerschau.

 

Divadlo Letí - Nezávislé divadlo, které cíleně uvádí pouze současnou dramatiku všechny texty v české nebo světové premiéře. Cílem je propagovat současnou dramatickou tvorbu, zejména pak tu evropskou. Divadlo funguje jako otevřená platforma, která volně spojuje umělce. Od září 2005, kdy divadlo vzniklo, již uvedlo více než 40 textů různých autorů, (např. Mark Ravenhill, Viliam Klimáček, Falk Richter, Fausto Paravidino, Olja Muchinová, Doug Wright). Divadlo také často iniciuje vznik nových českých her a podporuje debuty českých dramatiků.