Scénář a režie: Yonatan Levy
Hrají a spolutvořili: Amir Farjoun, Nir Shauloff, Saar Székely, Yonatan Levy
Živá hudba: Yiftah Kadan, Harel Gal
Kostýmy: Ruth Gwily
Světelný design: Shahar Marom
Výuka posvátných tanců: Nataly Turjeman
Premiéra 14. října 2011 na Acco festivalu alternativního divadla.
Délka představení 50 minut
Saddám Husajn – Hra psaná v lyrické a obřadní próze, která diváky zve na cestu za mystériem ropy. Divadelní výprava do iráckého Srdce temnoty zkoumá fiktivní mytologii vycházející ze skryté dynamiky mezi Východem a Západem. Irácký tyran, ukrytý v bunkru se svými třemi dvojníky, má vidiny, které vrcholí závěrečným iniciačním obřadem dotýkajícím se ezoterického významu Ropy. Herci, všichni s knírky, rudými sukněmi a khaki košilemi, si během okamžiku proměňují role Iráčanů a Američanů. V nejednoznačné směsici metafyzické poezie a pseudohlubokého nonsensu, doprovázené posvátnými tanci inspirovanými G. I. Gurdžijevem, inscenace zachycuje problematický vztah člověka k času, místu, dějinám a především k sobě samému.
Na scénu, kde je jen několik perských koberců a uprostřed popelník, vpochodují čtyři muži s mohutnými kníry, červenými barety, v khaki košilích a rudých sukních. Sestoupí se kolem popelníku a od jednoho zapalovače si všichni naráz připálí silné, štiplavé cigarety, které jsou brzy cítit po celém sále. Potom se postaví čelem k publiku a s „vojensky“ ráznou dikcí začnou říkat báseň zvanou Óda na ropu (první verš zní „Ropa v mém srdci“). Její text má v sobě dvojí polohu, osciluje mezi blábolem a básnickým textem, který by se dal brát vážně, a silné obrazy prokládá lacinými slovními hříčkami na jméno George Bushe. Čtyři přednašeči, kteří zároveň rozehrávají i vojensky prudké a jaksi nevypočitatelné taneční kreace, to všechno říkají se smrtelně vážným výrazem v tváři, a v podobném duchu se nese celý večer, v němž se všichni čtyři objeví v rolích Saddáma a jeho dvojníků, ale také třeba právě Bushe či Dicka Cheneyho. Jednoduchá, chytrá a vtipná hříčka, která – ač se tváří, že se brání jasně uchopitelnému „sdělení“ – čas od času také vypoví něco docela podstatného o válce a politice. Utkvěla mi jedna z Bushových replik: „Já prostě vím, že východní kultury nebyly předurčeny k jadernému výzkumu. Má touha ničit tedy není vedena ropou, nýbrž milosrdenstvím!“Michal Zahálka, Svět a divadlo
Temná obřadní inscenace, která v jádru nese novodobého boha – ropu. Není snadné rozlišit, zda od nás Levy chce, abychom tohle drama vzali vážně a v Saddámovi rozpoznali postmoderní tragický archetyp, anebo ho vnímali jako vyprázdněnou, tuctovou postavu a celou inscenaci jako humoristické antidivadlo. Rozhodně je to jedna z nejoriginálnějších, nejzábavnějších podívaných, jaké jsem viděl, i díky anarchistické energii plynoucí ze skvělých výkonů Levyho a jeho spolupracovníků.
Shai Bar-Yaakov, Yedioth Ahronoth
Jonatan Levy (1974) – Narodil se v Montrealu. Roku 2005 absolvoval na divadelní katedře Tel-Avivské univerzity. Tvoří v několika oblastech: je dramatikem, režisérem, hercem, básníkem a publicistou. Navíc je činný jako pedagog, inspiruje se antroposofistickou filosofií. Levyho poezii i dramatické dílo charakterizuje jedinečný styl jazyka a syntaxe inspirované prvky mýtu a rituálu. Ve své jevištní práci se věnuje experimentálním inscenacím a spolupráci na jevištních pokusech svých dospívajících žáků. Vedle toho je členem interdisciplinární umělecké skupiny Cordoba (instalace, video art, malba, poezie aj.). Na festivalu alternativního divadla Acco měly premiéru jeho inscenace Saddám Husajn (2011 – cena za nejlepší hru, nejlepší hudbu a druhou nejlepší inscenaci), sólový výstup mluveného slova Izraelsky Fénix: Mesianistický epos (2009), Mr. Universe (2007), Manu, král Atlantidy (2004 – cena pro nadějného umělce a později také nejlepší hru a nejlepší interdisciplinární dílo udělované Izraelskou fringe asociací, tzv. Zlatý ježek). Mezi jeho dalšími díly jsou Dobré energie (2011), doslovná (verbatim) inscenace zápisu z jednání ekonomické komise izraelského parlamentu.
HaZira - Jeruzalémská umělecká instituce, která slouží jako produkční jednotka podporující a iniciující vznik projektů mladých izraelských tvůrců v oblasti divadla, tance, hudby i výtvarného umění. Divadlo je hlavní oblastí jejího zájmu, ročně produkuje dvě až tři inscenace.HaZira - Jeruzalémská umělecká instituce, která slouží jako produkční jednotka podporující a iniciující vznik projektů mladých izraelských tvůrců v oblasti divadla, tance, hudby i výtvarného umění. Divadlo je hlavní oblastí jejího zájmu, ročně produkuje dvě až tři inscenace.