SERGŮV EFEKT

Philippe Quesne

Vivarium Studio/ Théâtre Nanterre-Amandiers

Philippe Quesne

Režie, výprava: Philippe Quesne
Hudba: André Prévin, Gillian Hills, Howe Gelb, Sophia Loren, Wagner, John Cage, The Patriotic Sunday, Sparklehorse, Colleen, Antoine Duhamel, Willy Deville, Arnold Goland, Abbc, Vic Chesnutt, Led Zeppelin, José Feliciano, ...

Účinkují: Gaëtan Vourc’h, Isabelle Angotti … a místní hosté 

Produkce zájezdu: Théâtre Nanterre-Amandiers
Mezinárodní projekty Philippa Quesnea podporuje Institut français
Produkce inscenace: Vivarium Studio s podporou Le Forum - scène conventionnée de Blanc-Mesnil a Festival act Oral montévidéo – Marseille
Premiéry v listopadu 2007 v Ménagerie de Verre v Paříži
Délka představení 1 hodina a 15 minut


L’Effet de Serge - Minimalistické představení zasazené do poloprázdného pokoje, ve kterém se dějí všednodenní zázraky. Hlavní postava, připomínající Bustera Keatona, pečlivě připravuje jedno až tříminutové představení s minimem zvláštních efektů pro své přátele na nedělní večery, kdy se z obyčejné věci či z nepatrného gesta stává velké divadlo. Režisér a scénograf Philippe Quesne odkazuje k poetice Jacquesa Tatiho, Samuela Becketta i Mr. Beana. L’Effet de Serge byl vytvořen pro herce Gaëtana Vourc’ha, aby zkoumal formu hereckého sóla. Inscenací Philippe Quesne pokračuje ve svém autorském divadle, využívajícím výtvarné umění, hudbu a experiment.


„Celý život stejné hlouposti,“ napsal Beckett v Konci hry. Pro flegmatickou postavu v centru L’Effet de Serge je úkryt v prázdnotě života nádherným materiálem k tvorbě. V excentrických mikropředstaveních připravuje Serge mnohá překvapení: s malými hračkami na dálkové ovládání, s modrými světlicemi, lasery a blikajícími reflektory auta animuje sbírku předmětů do podoby úžasného pohádkového světa, v němž tyto malé propriety dočasně obživnou. Představení francouzského souboru Studio Vivarium převrací záludně divadelní konvence, když směšuje skutečnost a rafinované výtvory, vrší různé roviny přítomnosti, zpochybňuje povahu předvedeného a přitom  nezaujatě zkoumá lidské bytosti, jejich potřebu vzájemnosti a víru v poetického ducha, který má schopnost vytrhnout naše nudné životy z někdy až ohromující bezvýznamnosti. Program Festivalu TransAmériques, Montreal

Philippe Quesne pracuje s dramatickou stránkou představení úsporně: neefektní herectví, technika i jevištní řeč.  Sádrové stěny, francouzské okno otevírající se do minizahrádky, zbytek koberce, televize a hi-fi věž, pingpongový stůl – jsou to všechno rekvizity recyklované z předešlých inscenací. (…) Na jevišti se nalézá to, čemu Bresson říkával „modely“ a Gaëtan Vourc’h tentokrát předvádí sólo jako fiktivní Serge. Oblečený jako astronaut vypráví divákům, jak věci ve Studiu Vivarium fungují: „Obvykle se začíná koncem minulé inscenace. Vloni jsem hrál  D'après Nature – představení, která končilo tím, že jsem se převlékl takhle, do úboru astronauta. Astronautů tam bylo několik. Dnes budu hrát v L’Effet de Serge. Je to o Sergeově životě. Odehrává se to tady. Pak nám Vourc´h ukáže, kde výtvarník a autor projektu Serge žije. (…) Quesne s pobavením poukazuje na to, co by dnes mohlo být předmětem tirád divadelních profesionálů: věčné omlouvání se za nízkonákladové projekty (zatímco jiná divadla mají pořád peněz až moc). (…) Serge se nespoléhá na efekty, ale Quesneovo představení efekt má. Jako vždy přichází s radostným kritickým divadlem, které se zabývá jak zákony divadelní estetiky, tak současnými tématy. Právě teď představují první kroky Gaëtana alias Serge, v obleku astronauta, velmi významné entrée: nepatří umělec vlastně na jinou planetu, když se zdá, že své současníky posuzuje okem někoho, kdo je mimo, osvobozený od jakýchkoli materiálních zájmů? Pascale Gateau

Philippe Quesne (1970) - Studoval výtvarné umění a deset let navrhoval výpravy pro operu, koncerty, divadlo a výstavy současného umění. V roce 2003 založil v Paříži Studio Vivarium, laboratoř divadelního experimentu, která sdružila malíře, herce, tanečníky a hudebníky. Je autorem a režisérem inscenací, které se snaží vytvářet současnou dramaturgii, vycházející ze silného spojení mezi prostorem, výpravou a lidskými těly. Scéna se často stává pracovním studiem nebo „prostorem vivaria“, prezentujícím lidský mikrokosmos. Napsal, režíroval a navrhl inscenace La Démangeaison des Ailes, 2003 [Svrbění křídel], Des Expériences (2004) [Zkušenosti], D’après Nature (2006) [Podle přírody], L’Effet de Serge (2007) [Sergův efekt], La Mélancolie des dragons (2008) [Melancholie draků], a Big Bang (2010). Od roku 2004 působí ve Francii i v zahraničí: vytvořil inscenace nebo participoval na projektech v Hannoveru, Tokiu, Berlíně, Gennevilliers, Mannheimu a jinde. Od roku 2014 je ředitelem Divadla Nanterre-Amandiers. 

Studio Vivarium - V roce 2003 založil Philippe Quesne, scénograf s rozsáhlými zkušenostmi z divadla, z opery i ze současného výtvarného umění soubor s příhodným názvem, jenž se intenzivně zaměřuje na člověka systematicky studujícího chování onoho zvláštního společenského zvířete, lidské bytosti. Studio Vivarium, těžící ze spolupráce horlivých kompliců, dosáhlo okamžitého úspěchu a přitáhlo ke své divadelní laboratoři nadšené diváky ve Francii, Německu, Finsku, Spojených státech a Brazílii. S Quesnem jako uměleckým ředitelem vytváří tato skupina hybridní díla, divadelní pelmel, který stírá hranice mezi divadlem a uměním performance. Na tomto zvláštním pozadí sestavují členové skupiny na scéně něco na způsob živých obrazů, smazávají logické hranice postavy nebo simulují předvádění dramatu, vytvořeného in situ (jako v inscenaci  D’après Nature, 2006), v němž banalita skutečnosti vyjevuje svou znepokojující cizost.