Režisérka Maja Kleczewska proslula v Polsku provokativními inscenacemi, v nichž odvážně propojuje jazyk popkultury s klasickými dramatickými texty. Její moderní reinterpretace klasiků budí odpor i uznání, její Platonov byl odsouzen jako „divadelní orgie“, ale i oceněn jako „vynikající etudy na čechovovské téma“. Kleczewska patří vedle např. Jana Klaty, Michała Zadary, Michała Borczucha nebo Agnieszky Olstenové mezi režiséry, které v posledních letech představují mladé polské divadlo.
Režie: Maja Kleczewska
Úprava textu: Maja Kleczewska, Łukasz Chotkowski
Dramaturgie: Łukasz Chotkowski
Kostýmy: Mirek Kaczmarek
Hudba: Piotr Bukowski, Igor Nikiforow
Světelná režie: Justyna Łagowska
Hrají:
Dominika Biernat, Marta Nieradkiewicz, Aleksandra Bożek (guest), Marta Ścisłowicz, Michał Czachor, Mateusz Łasowski, Jakub Ulewicz
Inscenace byla realizována v rámci projektu Čechov – sága
Premiéra / Premiere 3. července 2009
Délka trvání: 2 h. 30 min. s přestávkou
Inscenace je vhodná pro diváky od 18 let.
Představení je součástí projektu "Budoucnost evropského činoherního divadla – tradice nebo experiment ve visegrádském prostoru".
Platonov – Platonov, kdysi plný ideálů a toužící změnit svět, je dnes jen nedostudovaný, nekvalifikovaný, sám se sebou nespokojený učitel na venkovské škole. Kouzlu jeho osobnosti sice podléhají všechny ženy, u žádné však nenachází naplnění a klid. Čechov ve své hře naznačuje, že svět, ve kterém se vše smí a nic není zakázené, kde každý druhého jen využívá a bere si víc, než je ochoten dát – takový svět bez starých morálních pravidel a zákonů spěje k destrukci a prázdnotě.
Kleczewská inscenovala Platonova jako ambiciózní tragédii I romantickou komedii v jednom. Zároveň v něm zdůraznila postavení herců, kteří v 21. století musejí pronášet tak pompézní repliky, jako: “Nikdy na tebe nezapomenu” nebo “Měls ženskou návštěvu, to je neuvěřitelné”. Tento zajímavý experiment nakonec vyústil v představení s brilantními výkony a silnými scénami.
Joanna Derkaczew, Gezeta Wyborcza
Maja Kleczewska převedla v Teatru Polském v Bydgoszczi úspěšně čechovovský upadající svět do 21.století. Její Platonov (a Platonov dramaturga Łukasze Chotkovského) se hraje mezi chladničkou, automatickou pračkou a počítačem, na němž si v prvním obraze titulní postava s kalhotami na půl žerdi přehrává komiksy. Ženy vidí v Platonovovi prince na bílém koni, který je vytrhne z noční můry jejich prázdných životů a vyvolá stejně silné emoce, jako ty, které vídáme ve filmu (v herectví všudypřítomné odkazy k filmům). Tato touha dosáhne vrcholu ve scéně orgie, v níž je Platonov nalíčen jako Bakchus. (…) Kleczewska buduje srdceryvný svět lidských manekýnů, kteří jsou uvnitř prázdní a jako zombies se honí za krví ostatních, jež jim má poskytnout chuť skutečného života. Problém je, že ani ostatní nejsou živí.
Aneta Kyzioł, Polityka
Maja Kleczewska (1973) - Absolvovala studium režie na Státní divadelní akademii v Krakově v roce 2001. Patří mezi přední osobnosti mladého polského divadla spolu s Michałem Zadarou, Michałem Borczuchem či Barbarou Wysockou. Jako režisérka působila Maja Kleczewska např. v Divadle Juliusza Słowackého v Krakově (Jordan od Buffiniové a Reynoldsové, 2000, Nože ve slepicích Davida Harrowera, 2002), v Divadle Cypriana Norwida v Jelení Hoře (Elektra Hugo von Hofmannsthala, 2001, Racek A. P. Čechova, 2004), v Dramatickém divadle J. Szaniawského ve Wałbrzychu (Přelet nad kukaččím hnízdem Kena Keseyho, 2002, Koně se take střílejí podle Horace McCoye, 2003), v Divadle Jana Kochanovského v Opole (Shakespearův Macbeth, 2004, Povídky z Vídeňského lesa Ödöna von Horvátha, 2008), v Divadle W. Boguslawského v Kaliszi (Büchnerův Vojcek, 2005) a ve Starém divadle v Krakově (Shakespearův Sen noci svatojánské, 2006), Vybombardovaní Sarah Kaneové, 2007). Ve varšavském Národním divadle uvedla Racinovu Faidru (2008) a Marat/Sade Petera Weisse a v Polském divadle v Bydgoszczi Čechovova Platonova. Její režie se opírají o reinterpretaci klasiky, radikální, často odvážný výklad s prvky popkultury, věčné příběhy zasazuje do dnešního kontextu. Ocenění získaly inscenace Přelet nad kukaččím hnízdem (Soška Vojtěcha a Cena pro soubor inscenátorů na 43. Divadelních setkáních v Kaliszi, 2003, Cena diváků za nejlepší režii na 7. Národním festivalu režijního umění “Interpretace” v Katovicích, 2005) a Vojcek (Konrádův vavřínový věnec a Cena novinářů za nejlepší režii na 8. Národním festivalu umění režie “Interpretace”, 2006). Získala rovněž Cenu Paszportu Polityki (2007).
Polské divadlo Bydgoszcz - První divadlo existovalo ve městě již v 17. a 18. století jako školní divadlo tamní Jezuitské koleje. V roce 1895 byla díky německé císařské podpoře postavena monumentální divadelní budova podle návrhu německého architekta Christiana Heinricha Seelinga. Teatr Polski byl založen jako městské divadlo v roce 1920. Později přesídlil do Seelingovy působivé a technicky skvěle vybavené budovy. Po druhé světové válce rozhodly místní úřady vážně poškozenou budovu na dnešním Divadelním náměstí strhnout. V roce 1949 bylo díky podpoře obyvatel postaveno nové divadlo. Architektem byl Alfred Licznerski. Současným uměleckým a generálním ředitelem divadla je Paweł Łysak.