HOLOKAUST

Viliam Klimáček

DIVADLO ARÉNA

Rastslav Ballek

Hra Holokaust vychází ze vzpomínek Hildy Hrabovecké, která prožila první dívčí transport z území fašistické Slovenské Republiky do Osvětimi (1942). Kontroverzním a moderním způsobem zobrazuje historické období, ve kterém vznikly nejhlubší jizvy na formování novodobé slovenské společnosti, evokované názvem hry. Anna Králiková se po revoluci vrací do vlasti a chce restituovat svůj majetek, dokud nezjistí, že její rodina ho ve skutečnosti arizovala. Její příběh rámcuje dramatické osudy lidí žijících na slovenském území v čase, kdy majoritní obyvatelstvo prožívalo materiální prosperitu a opájelo se vzmachem kultury, zatím co občané židovské národnosti byli přemisťováni do vyhlazovacích koncentračních táborů. První část hry se odehrává v dobové kavárně a druhá kdesi mezi nebem a zemí, dávno poté, co hrůzy spojené s holokaustem slovenských židů odezněli a jsou téměř zapomenuté. Hra vznikla na objednávku Divadla Aréna, pro které Viliam Klimáček napsal již hry Dr. Gustáv Husák a Komunismus. Holokaust je součástí tzv. Občanského cyklu Divadla Aréna, který začal inscenací Tiso v roce 2004 a mezi které mimo již dvou jmenovaných Klimáčkových her patří i inscenace hry Martina Čičváka Kukura (2011). Všechny tyto tituly spojuje politické téma a ambice prostřednictvím divadla provokovat historickou sebereflexi a současnou společenskou diskusi.

Režie: Rastislav Ballek
Dramaturgie: Martin Kubran, Zuzana Šajgalíková
Scéna a kostýmy: Katarína Holková
Hudební spolupráce: Juraj Bielik, Adrian Rajter
Podklady pro videoprojekci: Eva Janovská

Osoby a obsazení:

Ester ROZENFELDOVÁ - Zuzana Porubjaková
Róza ROZENFELDOVÁ - Dana Košická
Lili WEISSOVÁ - Rebeka Poláková
Jakob WEISS - Braňo Deák
Ambróz KRÁLIK - Milan Ondrík
Anna KRÁLIKOVÁ - Kristína Greppelová
Kristína MAJEROVÁ - Zuzana Kanócz/ Edita Borsová
Hana KOSTOLNÍKOVÁ - Petra Vajdová
Jano PUJDES - Gregor Hološka
Rádio - Martin Hronský
Na husle hraje - Jana Černá
Hlas v nahrávce - Hilda Hrabovecká

Premiéra 12. prosince 2012
Délka představení - 1. dějství 1 hodina a 45 minut, přestávka 30 minut a druhé dějství 35 minut

Rastislav Ballek (1971) – Studoval filozofii a sociologii na Univerzitě Komenského, později divadelní režii a dramaturgii na VŠMU a na Státní divadelní škole v Krakově. Jeho tvorbou se vine zájem o zapomenutá, marginalizovaná díla slovenské literatury, o literární „chorobopis“ národa a zkoumání postavení slovenského intelektuála ve společnosti. Spolupracoval s řadou slovenských divadel, i s českými (Divadlo Reduta, Divadlo Polárka). Snad nejúspěšnější inscenace Tiso získala čtyři ceny Dosky 2005 a pozvání na řadu festivalů, včetně festivalu Divadlo v Plzni. V roce 2009 v těsné součinnosti s představitelem hlavní role Robem Rothem vznikla inscenace Hollyroth, oceněná cenou Dosky za nejlepší inscenaci sezony a následující Čičvákova hra Kukura posbírala tři nominace na Dosky. I tyto inscenace byly zařazeny do programu festivalu Divadlo. V sezoně 2012/2013 uvedl na jevišti Slovenského národního divadla tři části Aischylovy tragédie Oresteia. Sezonu 2013/2014 věnuje klasikům – v Národním divadle moravskoslezském uvede Macbetha, v Národním divadle v Brně Othella a v brněnském Divadle Reduta Ibsenovu Noru.

Divadlo Aréna - Divadlo se ve své historii pyšní jménem Maxe Reinhardta, který zde jako mladý herec odehrál několik sezon. Později divadelní provoz v Aréně utichl a byl obnoven až v 90. letech slovenským mimem Milanem Sládkem. Od roku 2002 je ředitelem Divadla Aréna Juraj Kukura, který rozvinul koncept multižánrového divadla s důrazem na současnou činohru. Za deset let existence se divadlo zařadilo mezi přední slovenské scény. Náročnější dramaturgie otevírá tabuizovaná témata, experimentuje, dává prostor novým tvůrcům. 

Inscenácia poslednej hry Viliama Klimáčka Holokaust sa v aktuálnosti témy v ničom nelíši od predchádzajúcich hier jeho či iných dramatikov, ktorých diela boli v Divadle Aréna v Bratislave uvedené v rámci tzv. Občianskeho cyklu. Hoci väčšina z nich sa vzťahuje na obdobie druhej svetovej vojny a komunizmu (Tiso, Dr. Gustáv Husák, Komunizmus) a sú teda historickými/dokumentárnymi hrami, ich opodstatnenosť nespočíva často iba v prvom divadelnom naštudovaní zvolených tém u nás, ale z veľkej miery aj v súčasnosti divadelného jazyka. (...) Holokaust sa síce v príbehovej rovine vzťahuje iba na problematiku arizácie majetku Židov u nás, ale v "opise" skúsenosti so zajatím v Osvienčime patrí inscenácia aj iným jeho obetiam. A aj preto jej treba vzdať veľký hold. Dagmar Inštitorisová, Pravda

Viliam Klimáček vo svojej novej hre Holokaust povyberal zažltnuté sépiové fotografie a vsadil ich do provokatívneho moderného rámu. „Celý môj život až dodnes je determinovaný Osvienčimom,“ spomína Hilda Hrabovecká, ktorá sa dostala do prvého dievčenského transportu do koncentračného tábora zo Slovenska. Do akej miery je touto traumou stále ovplyvnená aj súčasná spoločnosť? Aj na to sa snaží odpovedať novinka divadla Aréna. (...) Inscenácia Holokaust je veľkým gestom, ktoré presahuje hranice divadla, ale zároveň zostáva autentickým umeleckým dielom. Silná téma sa obracia s výčitkami nielen do minulosti, ale aj voči súčasnosti. Zuzana Uličianska, SME